I höstas fick båda apoteken i centrala Strängnäs (även Doz apotek i Präntaren) ofta hålla stängt då man saknade tillgång till internet.
Förra veckan återkom problemen, åtminstone hos Kronans apotek.
Något som tidningen rapporterade om på vår sajt i onsdags.
– För att få bukt med problemen har vi ordnat expressleverans av fiber som beräknas vara igång i mars. Då förväntar vi oss att problemen ska upphöra, men fram tills dess finns fortsatt risk för störningar, förklarar Felicia Danstål Skiöld.
Som tidigare handlar det om en närliggande mast som orsakar driftstörningar hos flera aktörer i Strängnäs.
– Masten har inte slutat fungera helt, men vissa dagar har problemen varit större vilket krävt att apoteket delvis eller helt behövt stänga. Telia som är ansvarig för masten utreder varför kapaciteten är begränsad, konstaterar Felicia Danstål Skiöld.
Hur ser du på att det hänt igen?
– Jättetråkigt så klart. Att stänga är det sista vi vill göra. Vi förstår att det drabbar kunder och beklagar detta.
– De som jobbar på apoteket känner så klart stor frustration där det är en situation utanför deras kontroll, som gör att de inte kan ge kunderna den service de önskar.
Personalen utför andra uppgifter på plats under de perioder då apoteket bommas igen.
Felica Danstål Skiöld igen:
– Vi förstår att detta drabbar kunder och beklagar detta. Vi gör allt vi kan för att lösa situationen så snart som möjligt. När vi tvingas hålla stängt hänvisar vi kunderna till vår webbsida eller till något av de andra apoteken i Strängnäs.
Lasse Hallberg på SPF seniorerna i Strängnäs:
– Det är en skandal. Jag tycker det borde finans någon back-up när man bara stänger.
– För vissa som inte får hämta ut sina mediciner kan det innebära en väldigt stor risk, så visst ser man en stor fara, tillägger han.
Har ni i SPF på något sätt agerat?
– Nej, men vi har hört medlemmar som klagar. För äldre människor som bor utanför stan och reser med buss eller färdtjänst och sedan inte kan uträtta sina ärenden är det väldigt frustrerande, det är ju nästan en hel dagsuppgift. Det borde finnas något sätt för apoteket att hjälpa dem.
På måndagen, 27 januari, möttes apotekets kunder åter av meddelandet: "Tillfälligt stängt".
– Problemen är som störst mellan 11–16 när många vill ansluta till samma mast vilket förklarar de återkommande stängningarna., konstaterar Felicia Danstål Skiöld.
Hur bemöter du kritiken om avsaknad av back-up?
– Vanligtvis är vår backup att ansluta till 4G ifall fibern skulle sluta fungera. Men kopparnätet släcks nu successivt ner i hela landet och Strängnäs är en av platserna där nätet är helt släckt. Det innebär att vi, likt många andra aktörer, måste förlita oss helt på 4G tills fibern är på plats. Fiber är beställt med expressleverans och installation pågår.
– Vi förstår att problemen med uppkopplingen drabbar våra kunder, vilket vi verkligen beklagar, tillägger Felicia Danstål Skiöld.