Planen finns också hos de olika områdesstyrelserna som ska yttra sig.
Remisstiden går ut 30 juni.
– Nämnden tar åter upp frågan i september och två eller tre månader senare är det kommunfullmäktige som fattar beslut, förklarar Marianne Andersson.
Cykelplanen, den allra första för hela kommunen, har arbetats fram av teknik- och servicekontoret – med god hjälp av två säsongsanställda och konsultföretaget Trivector.
– Den kommer sedan att uppdateras var tredje år, berättar Marianne Andersson.
Vad vill ni uppnå?
– Vi hoppas att planen ska underlätta för människor att cykla, att välja cykeln som färdmedel i första hand.
I planen berättas bland annat om väderskyddade parkeringar, fler offentliga cykelpumpar, bättre skyltning och utbyggd belysning
Men givetvis är ett komplett vägnät för just cyklister den stora saken.
I analysen står till exempel: "I dag saknar Strängnäs kommun ett sammanhängande cykelvägnät. Med undantag för sträckan mellan Mariefred och Åkers styckebruk saknas cykelvägar helt mellan kommunens olika tätorter.
– Vi tänker oss bland annat en cykelväg mellan Länna och Strängnäs och en mellan Stallarholmen och Mariefred.
– Då är Trafikverket huvudman och förhoppningsvis medfinansiär, berättar Marianne Andersson.
Det finns även en regional cykelplan där arbetspendling och turism är två minst sagt viktiga ingredienser.
– Tack vare den planen kan Strängnäs och Härad snart sammanlänkas, berättar Marianne Andersson.
Cyklar du mycket själv?
– Jag gillar att cykla och gör det så mycket jag kan. För mig är det en frihetskänsla.
Teknik- och fritidsnämnden har nyligen även presenterat en trafikplan. Också denna togs fram i samarbete med Trivector.
– Det är ett arbete som görs kontinuerligt. Planering och förutsättningar ändras, konstaterar Marianne Andersson.
Det övergripande målet för trafiken i Strängnäs är att de hållbara färdmedlens andel av det totala resandet ska öka. Fram till år 2023 ska andelen resor med gång-, cykel- och kollektivtrafik öka med 50 procent, står att läsa i planen.