Planen är – som tidningen tidigare berättat – att trafiksituationen på Sundbyvägen ska underlättas genom att alla de elever som med buss eller taxi anländer till skolorna, främst Karlavagnen och Strängnäs Montessori, färdas via Frejastråket och Anunds väg.
I slutet av februari genomfördes några testkörningar på den aktuella slingan.
– Responsen från Bergkvara buss är positiv. De hade dock några synpunkter. Bussbolaget vill se cirka 90 centimeter höga staket på båda sidor av Anunds väg samt ett övergångsställe målat i gatan ungefär där bussarna stannar, berättar Anders Ekman.
Vidare är tanken att det anläggs en komplett gång- och cykelbana förbi Mälarblick och bostadsrättsföreningarna på Frejaståket.
– Det är viktigt att länka ihop vägarna, säger Anders Ekman.
Nämnda GC-bana medför att BRF Oden förlorar cirka 15 parkeringsplatser.
– Mark- och exploateringsavdelningen ska säga upp platserna, och uppsägningstiden är sex månader.
Vid nästa sammanträde för teknik- och fritidsnämnden, den 20 april, kommer Anders Ekman att kunna presentera ett tjänsteutlåtande.
Peter Jedar, rektor på Strängnäs Montessori:
– Att göra om Anunds väg till bussgata kan vara ett bra alternativ ur en säkerhetsaspekt. Visserligen skulle många skolbarn förlora en lekplats som bland annat används till kickbikes. Jag hoppas vi kan ersätta den.