Torsdagen den 20 mars och torsdagen den 27 mars kommer ett par hundra kunder att stå utan el.
Anledningen är ett planerat arbete som boende i de berörda områdena informerats om.
Det är endast boende i de södra delarna av kommunen som behöver genomlida avbrottet, specifikt då boende i centrala Åkers styckebruk och i Merlänna – men även ett antal boende däremellan.
Boende i Åkers styckebruk är först på tur. Där kommer avbrottet att ske för 258 kunder mellan klockan 8 och 14. Vattenfall skriver i ett mejlsvar till tidningen att det i praktiken innebär att det kommer att vara strömlöst en stund på morgonen och en stund innan klockan 14.
– Exakt hur lång tid arbetet kommer att ta är svårt att säga i förväg, men för säkerhets skull anger vi hela det tidsintervall under vilket arbetet beräknas att utföras, skriver Mikael Björnér på Vattenfalls kommunikationsavdelning.
Ytterligare 135 kunder i Åker kommer att påverkas av ett avbrott mellan klockan 8 och 16. Under den tidsperioden så kommer Vattenfall att koppla in ett elverk på en elnätsstation.
– Även här kommer det främst att ske kopplingsavbrott i början och slutet av den avsatta tiden. Det blir alltså inte strömlöst i 8 timmar men man ska vara förberedd på att det kan uppstå något kortare avbrott under den utsatta tiden, skriver Mikael Björnér.
Avbrottet för Lännaborna är planerat till torsdagen därpå, vecka 13. 280 kunder kommer då bli utan ström i en halvtimme, mellan klockan 12.30 och 13.00, medan 10 kunder kommer att vara strömlösa mellan klockan 8 och 13.
Mellan klockan 8 och 13 utför Vattenfall ett underhållsarbete där en äldre elnätsstation byts ut mot en ny. Detta byte innebär att det kommer att vara spänningslöst främst i början och slutet av den utsatta tiden, skriver Björnér.
Finns det någon gräns för hur lång tid man kan avsätta för ett planerat strömavbrott?
– Ett planerat avbrott varierar av naturliga skäl beroende på omfattningen av det arbete som ska utföras. Ett planerat avbrott ska i sin helhet inte ta mer än fem timmar på en dag. Det innebär heller inte att det behöver vara strömlöst hela tiden under det planerade avbrottet, utan aviseringen anger den tid under vilket arbetet kommer att pågå.
Vad har ni för råd för de kunder som påverkas?
– Det är alltid bra att planera sin dag utifrån den tid vi har aviserat om avbrott. Det är bra att planera så att man exempelvis inte behöva koka vatten, laga mat, utföra elarbeten eller annat arbete som är beroende av el under tiden elen är avstängd. Det kan även vara bra att spara eventuellt påbörjat arbete i datorer. Man ska även alltid betrakta eluttag som strömförande även om det är strömlöst.
Finns det möjlighet för ersättning för kunder vars verksamhet eller dylikt påverkas ekonomiskt eller på annat sätt av avbrottet?
– Nej, det utgår ingen ersättning till kund vid ett planerat strömavbrott. Ellagen reglerar enbart elanvändarens rätt till avbrottsersättning och kompensation vid oplanerade strömavbrott, skriver Mikael Björnér.