#Kandulova
Inför valet 2018 fick partierna som kandiderade till kommunfullmäktige svara på vad de kunde lova väljarna. Alexandra Wedel Hedqvist, på Elsas kantin och nattklubben Zatine, ställde frågan: "Kan du lova att aktivt arbeta för nyetableringar av företag i Strängnäs kommun?"
Samtliga partier svarade ja och kommunens näringslivschef Emma Hjelm – som dagligen utgår från de politiska direktiven – tycker att löftet har uppfyllts.
– Politiskt sett har man genomfört det man har lovat, skulle jag säga, säger hon.
– Man har tillsatt mig med uppdrag att ta fram en etableringsplan och tillsatt en näringslivsutvecklare. Vi håller på och gör Gorsingeberget till ett etableringsområde. Vi har även gjort en markbytesaffär med Kilenkrysset för att främja nyetableringar.
Etableringsplanen antogs av kommunstyrelsen i februari.
– Vi har en plan på hur vi tänker på etableringssidan: vad för slags etableringar vi vill ha. Jag och Joakim Swärd som är näringslivsutvecklare, vi jobbar väldigt proaktivt för att leta fram nyetableringar, säger hon.
Riddermark bil flyttar sin produktionsanläggning till Biskopskvarn. Det är ett exempel som Emma Hjelm nämner.
Alexandra Wedel Hedqvist som ställde frågan, anser att det finns mer att önska.
– Jag har läst etableringsplanen och den är väl bra, och att man har anställt en näringslivschef och utvecklare, men det tog tre år innan man ens började det arbetet. Nu vill vi se lite verkstad också för risken är att det bara blir fina tankar på ett papper, säger hon och berättar varför hon ställde frågan:
– Jag tyckte att arbetet var tämligen obefintligt. Man bygger bostäder och vill att folk ska flytta hit, men man kan inte bara bo här. Vi måste ha folk som arbetar här också för att det ska bli mer rörelse dagtid, annars överlever inte restauranger, kaféer, biografer och småbutiker.
Oppositionsrådet Mia Nerby (C) tycker att löftet har uppfyllts:
– Ja det tycker jag, så vitt jag känner till. Bland annat genom att man har anställt fler på näringslivsenheten.
Till nästa mandatperiod vill Alexandra Wedel Hedqvist att mer fokus läggs på att göra kommunen mer attraktiv – även på vintern:
– Vi har fantastiska besöksmål på sommaren, men nu måste vi se till att utveckla besöksmål som är året runt. Vi kan inte endast förlita oss på sex veckor på sommaren.