Positiva tongångar inför årets mässa

Till lördagens mässa på Campus Strängnäs är 72 företag anmälda. Årets evenemangskoncept bjuder på nya mötesidéer, gästspel från utlandet och lokala satsningar.

JH-ftgmassa-150312-2.jpg

JH-ftgmassa-150312-2.jpg

Foto:

Strängnäs2015-03-12 20:00

För femte året i rad anordnas Näringslivsdagen i Strängnäs. När tidningen på torsdagen besökte Campus Strängnäs pågick förberedelserna i idrottshallen. Handbollsmålen är flyttade och på golvet står stora monterskelett. Vaktmästarna och monterbyggarna har till på fredageftermiddagen på sig för att dra ström, färdigställa montrarna och organisera logistiken i lokalen. De första företagen flyttar in redan på fredag klockan 15 och då ska idrottshallens förvandling vara färdig. I ena änden av hallen står scenen där dansbandet Larz-Kristerz ska uppträda på lördagskvällens galatillställning.

Under de första åren anordnades Näringslivsdagen på en veckodag, men sedan 2014 har evenemanget lagts om till en lördag – Det är för att allmänheten ska få bättre möjligheter till att kunna vara med och ta del av utbuden. Mässan, som under de senaste åren fått bra respons av utställarna, förväntas återigen bli en succé för arrangören, Företagarna Strängnäs Mariefred, och samarbetspartnern Strängnäs kommun. Christine Blomqvist-Gyllby är ordförande i Företagarna Strängnäs Mariefred.

Vad är nytt på mässan 2015?

– I år får mässan en internationell prägel. Det kommer hit ett företag från Alicante, som säljer nya spanska bostäder. Företagarna kan också välja att köpa en monter i varierande storlek. Med den nyheten kan vi ge både små och stora företag alternativ och möjligheter. En annan nyhet är att vi ska ha speed-dejting för företagare, säger Christine Blomqvist–Gyllby.

Idén med speed-dejting bygger på att företagarna har två minuter på sig för att presentera ett säljsamtal till personen som sitter mittemot och sedan vice versa.

Christine Blomqvist-Gyllby lyfter fram betydelsen med företagens samarbete och idéutbyten, men också att mässan är ett sätt för allmänheten att komma i kontakt med de lokala företagen.

Emma Hjelm är föreståndare på Värdshuset Gripen i Stallarholmen. I en av mässans större montrar kommer Stallarholmstorget att hålla till.

– Stallarholmstorget är gemensam företagsidé där vi har bjudit in alla företag i Stallarholmen. Här på mässan, och vid vår monter, får de presentera sina verksamheter för allmänheten. Vi kommer att ha tävlingar, frågesporter och fina mässerbjudanden.

Vad betyder mässan för Stallarholmsföretagen?

– Det är viktigt att synas tillsammans för ortens företag och vårt företagsklimat, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om