– Vi tror att företagen behöver det här mer än någonsin, vi vet ju att många har slitit otroligt hårt under pandemiåren, och då känns det extra viktigt att kunna hylla företagen som har lyckats, säger Sofia Carlzon, ordförande för Företagarna Strängnäs-Mariefred.
Det är ett fullspäckat schema som arrangörerna i företagarföreningen har sammanställt, ihop med Strängnäs kommuns näringslivsenhet.
På dagen väntas lunchmingel, föreläsningar och valdebatt med fokus på företagande i kommunen.
På kvällen svidas det om till festkläder för galamiddagen med tillhörande prisutdelning.
Företagarna Strängnäs-Mariefred delar ut ett pris vardera i kategorierna Årets unga företagare och Årets företagare.
De nominerade har kontaktats, men vet ännu inte vilka företag de tävlar mot – förrän nu. Nu får tidningen nämligen avslöja vilka som är nominerade i respektive kategori.
I kategorin Årets unga företagare har Marcus Gunning på Gunnings bygg & entreprenad, Philip Markström och Christoffer Pakh på Projektgruppen Södermanland och Stefan Ingårde och Hampus Carlsson på HS solteknik nominerats. För att räknas som ung företagare i detta pris krävs det att man är under 35 år.
– Det känns roligt att bli uppmärksammad i kommunen, säger Stefan Ingårde.
Enligt Sofia Carlzon är det ganska få unga företagare i Strängnäs. Därför är det viktigt att de hyllas när de gör ett bra arbete.
– Där har vi en utmaning tillsammans med Nyföretagarcentrum, att få fler unga att våga starta bolag, och det kommer att vara lite av en hjärtefråga för mig framåt, säger hon.
– Det är väl kul om vi kan inspirera någon att komma vidare och ta steget, även om vi inte har ansett oss som unga eftersom vi är typ 30, säger Stefan Ingårde på HS solteknik.
I kategorin Årets företagare är de nominerade Ola Larsson och Björn Larsson på Viggeby data, Andes Dyjee på Mälardalens säkerhetscenter och Tord Burge på Burges blommor.
– Det är jättekul att det man pysslar med uppskattas och att folk tycker att vi gör ett bra jobb, säger Tord Burge.
Enligt honom har det varit ett uppsving av intresset för trädgård och blommor under pandemin.
– Det är roligt. Vi har gjort vad vi kunnat för att tillfredställa kundernas behov när många satte igång med projekt hemma, säger Tord Burge.