Inom bara några dagar räknar han och jobbarkompisarna Thomas Malmgren och Kim Laudén med att det kommer att lugna ner sig betänkligt vid däckskifteslyften. I början av oktober drog säsongen för vinterdäck igång och sedan dess har oräkneliga bilar rullats in i verkstadshallen för skifte.
– De sista veckorna har det varit högt tryck och det blir alltid lite extra stressigt när de första minusgraderna gör sig påminda. Generellt vill de flesta vänta med att byta in i det sista men när kylan och hot om snö närmar sig får folk plötsligt väldigt bråttom att byta till vinterdäck, säger Thomas Malmgren.
Kunder som har sina däck på förvaring hos Vianor får sedan flera år påminnelse och förslag på tid för däckskifte via sms.
– Det är något som ger oss ett lite bättre flöde och i år känns det som att många har varit ute i ovanligt god tid.
Bil- och däckverkstaden på Lärlingsvägen byter däck på alla typer av fordon och så snart den silverfärgade Audin rullas ut, efter en knapp kvart på däckbryggan, har den åtråvärda platsen intagits av en mindre pickup.
– Förutom själva skiftet ser vi till att däcken vi monterar på håller rätt lufttryck. Vi brukar också göre en snabbcheck av bilens bromsar, säger Robin Scott.
Däckhotellets kunder får dessutom sina däck tvättade innan de märks upp och läggs till vinterförvaring.
– Det är bra att hålla efter sina däck och fälgar om man vill ha ut så mycket som möjligt av dem. Försök spola rent dem om de är belagda med snö, is eller lera även när de sitter på bilen. Det är något som annars kan påverka balansen i hjulen och det kan känns lite obehagligt i ratten att köra runt med, säger Robin Scott.
Montörerna på Vianor säger också till om kundernas däck börjar närma sig "bäst-före-datum" – det vill säga om mönstret är för slitet eller om däcken har för många år på nacken.
– För vinterdäck gäller mönsterdjup på minst tre millimeter, men vi brukar säga till om det närmar sig fem. Redan då försämras grepp avsevärt i jämförelse med nya däck, säger Thomas Malmgren.
Däckens ålder påverkar också dess prestanda och enligt Vianor behåller ett oanvänt däck sina ursprungliga egenskaper i fem år. Den rekommenderade totala livslängden för däck är högst tio år från tillverkningsdatumet.
– Har man haft däcken i sju år är det hög tid att byta. Gummiblandningen torkar och hårdnar med tiden och det är också något som påverkar däckens egenskaper, säger Thomas Malmgren.
Han påminner också alla som skiftar däck på aluminiumfälg att efterdra muttrarna efter tio mils körning.
– Det är inte nödvändigt för däck på plåtfälg och den som inte vill göra det själv hemma är välkomna att rulla in till oss för att få hjälp.
Kundmottagaren Annelie Nyman öppnar verkstadsdörren och lägger ut en ny arbetsorder till montörerna. I väntrummet sitter fyra äldre män och läser biltidningar i väntan på att arbetet ska bli klart. En välfylld pall med spolarvätska tornar upp sig framför kassan och en större kaffemaskin sprider en trivsam verkstadsdoft.
– Så här har det sett ut i snart två månader. Under de mest hektiska veckorna har vi bara kunnat hjälpa kunder som bokat tid i förväg, nu när det lugnar ner sig kan vi börja ta emot drop in-kunder igen, säger hon.