"Rapporten är klippt och klistrad från andra texter"

Den rapport som Strängnäs kommun har som grund för att diskutera nedläggning av de tre byskolorna möter skarp kritik. En elevförälder menar att rapporten är ett missvisande hopkok av klippta och klistrade texter från internet.

Foto:

Strängnäs2015-02-10 06:00

– Det som gjorde mig så upprörd är det maktspråk som används med hjälp av referenser till vetenskap. Sedan insåg jag att författaren har klippt och klistrat så att det passar dennes syften utan att ta med vad de olika rapporterna säger i övrigt. Det är otroligt utstuderat och jag tycker att det här är tjänstefel, säger Anette Strömberg, 46 år, Merlänna.

Anette Strömberg, 46 år, har två döttrar som är 13 år och 10 år gamla.

– Båda har trivts väldigt bra på Lännaskolan och har kunnat gå dit och hem själva eftersom vi bor mitt i byn. Det är även en enorm trygghet att känna alla barn och all personal, säger Anette Strömberg.

När hon fick höra talas om Strängnäs kommuns planer att eventuellt lägga ner Lännaskolan, Fogdö skola och Härads skola begärde hon ut den enda utredning som finns i ämnet.

Skulle Lännaskolan stänga får barn som inte väljer en annan skola åka linjebuss 637 till Åkers styckebruk och Åkerskolan.

– Min dotter kom hem och var helt förstörd för ett par veckor sedan, hon hade gråtit på skolan. Nu ska hon ändå snart gå i Åker eftersom Länna inte har årskurs fem men hon tänkte på alla yngre som inte skulle få gå kvar, säger Anette Strömberg.

Med en forskarutbildning i bagaget har Anette Strömberg också ett arbete inom fältet och god tillgång till forskningsdatabaser. Det var ingen match för henne att leta upp varifrån texterna i kommunrapporten var hämtade. Långa stycken är klippta ur skrifter på internet helt utan hänvisning.

– Jag tänkte att jag skulle se vad det var för forskning som det refererades till men det saknas referenslista. Då sökte jag på texterna och såg att det var långa stycken som var direkta citat. Då blev jag manisk och undersökte stycke för stycke. De kommer från bloggar om nedläggning av landsbygdsskolor, från tidningars debattsidor och Skolverkets hemsida.

Att hämta fakta från Skolverket kan tyckas naturligt men även där har författaren tagit en genväg, menar Strömberg.

– En del är från Skolverkets nätsida där olika rapporter presenteras, men texterna kommer inte från själva rapporterna utan från korta presentationer av rapporterna. Man har tagit stycken som passar de egna idéerna men inte tagit in vad rapporterna verkligen handlar om.

Inte heller slutsatsen i Strängnäs kommuns rapport är gjord av författaren, den är till stora delar klippt från en debattsida i Göteborgsposten.

– Det är sorgligt att ha så lite tid att man inte själv kan göra en analys av det man har plockat ihop.

Vad är problemet med att saxa från andra texter?

– Det är så vilseledande att jag får ont i magen. Det mest upprörande är maktspråket i rapporten. Är man forskare så ingår i yrkesetiken att man bygger vidare på andras resultat och tolkar resultat på ett rimligt vis.

Anette Strömberg har verktygen som behövs för ett kritiskt tänkande.

– Den som har skrivit hade kommit undan med allt om inte någon hade ifrågasatt och kontrollerat det. När man skriver "forskning visar" så är det få som säger emot. Avsikten i det här fallet är att tysta människors ifrågasättande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!