– Vårt arbete startar den här veckan och beräknas pågå till och med maj 2021, berättar Andreas Bander, distributionschef för vatten och avlopp hos Eskilstuna Strängnäs energi och miljö AB, eller Sevab om ni så vill.
Ledningar för dricksvatten, dagvatten och spillvatten behöver bytas ut.
– Nätet är från 1930-talet, som jag förstår det. Så den tekniska livslängden är uttjänt, förklarar Bander.
Projektet är således omfattande och vägarbetet medför att en stor del av gatan kommer att vara uppschaktad.
– Bilägare som brukar ställa sina fordon mellan Mälarlunden och Sidöparken kommer åtminstone tidvis att behöva se sig om efter alternativa p-platser, säger Bander.
Etapp ett, som alltså drar igång nu, utgörs av sträckan mellan Mälarlunden (där uppställningsplatsen finns) och Skogsvägen. När den delen är klar fortsätter Sevab grävandet i några hundra meter västerut.
– Vi behöver få en bättre kapacitet på ledningsnätet med tanke på att Norra staden växer fram, förklarar Andreas Bander.
Arbetet kan ses som en fortsättning på de grävningar som för några år sedan gjordes på Seminarievägen.
– Periodvis kommer framkomligheten att vara begränsad när vi gräver stora hål. Hur trafiken då ska dirigeras finns olika varianter på i olika skeden.
När Sevab är i mål hoppas Strängnäs kommun ha fått reda på om deras eget projekt på samma gata är genomförbart.
Det består av att uppdatera hela Regementsgatan från Kulturskolan fram till Sidöparken.
Visionen består bland annat av att kunna erbjuda bredare gång- och cykelbanor av nytt material på båda sidor, mer grönska och övergångsställen i avvikande material.
– I år ska vi söka medel, nästa år hoppas vi på ett positivt svar och i så fall kan projektet komma igång 2022, om nu nämnden godkänner arbetet, säger Manhal Muwaffak chef på kommunens projektenhet.
Det är ett så kallat statsbidrag som han hoppas på.
– Då betalar vi halva summan och Trafikverket resten.
Även i detta projekt kommer arbetet att utföras etappvis.
– Gatan är så pass bred nu att det inte gör något att den smalnas av. Antalet parkeringar ska inte påverkas, men det blir bättre ordning – nu ställer sig folk lite hur som helst, kommenterar Manhal Muwaffak.
År 2005 uppgick trafikmängden här till 3 500 fordon per dygn.
– Siffran är högre nu, fler och fler kommer att åka där, poängterar Manhal Muwaffak.