Om förslaget om höjd moms på reparationer klubbas i riksdagen blir det tredje gången på sex år som den momsen går upp eller ned. Senast i juli sänktes momsen från 12 till 6 procent.
Nu har regeringspartierna och Sverigedemokraterna enats om att mervärdesskatten för reparationer av cyklar, skor, lädervaror, kläder och hushållslinne ska tillbaka till 12 procent. Förslaget föreslås träda i kraft den 1 april 2023.
Jacob Jacob har svårt att tro att den senaste justeringen hann göra någon skillnad. I alla fall uteblev effekten för hans företag, Jacobs läderverk i Präntaren.
Vad tycker du om att momsen höjs igen?
– Folk rusar inte till skräddaren för att momsen är si eller så, man gör det när det uppstår ett behov, när något går sönder. Jag såg ett reportage där momshöjningen framställdes som ett hot mot branschen, men jag ser det inte så, säger han.
Hur ser du på momshöjningen i ljuset av klimatomställningen?
– Var och en som privatperson ska ta sitt ansvar för att man inte kastar bort saker som går att laga, sen är momsnivån en annan sak.
Finansdepartementet, som har gjort konsekvensanalyser för momsförslaget, bedömer att intresset för att reparera varor i stället för att köpa nya minskar, eftersom kostnaden för att köpa reparationstjänster väntas öka. "Det bedöms i sin tur leda till en något försämrad resurshushållning och till att miljöbelastningen från produktionen av nya varor ökar." Det skriver Finansdepartementet som också bedömer att antalet arbetstillfällen och företag i berörda branscher antas minska till följd av förslaget.
De kraftigt höjda priserna på "allt annat" är ett större problem för Jacobs läderverk.
– På de senaste två åren har kostnaderna skjutit i höjden, ungefär 25 procent dyrare har inköpen blivit, säger Jacob Jacob.
Denna vecka gör hans kollega Eva Albäck en insats som ambulerande skräddare för alla som vill lära sig mer om klädvård. Hon besöker biblioteken i Mariefred, Strängnäs, Stallarholmen och Åkers styckebruk och visar och hjälper till med lagningar och knappsömnad.
Är det så bra för er business, att lära upp kunderna så de inte behöver anlita er?
– Det är nog bra för både kunderna och oss! Man ska kunna sy i en knapp själv, säger Jacob Jacob.