Rektor orolig för negativ "coronaeffekt" på slutbetygen

Distansundervisningen gör att motivationen tryter bland Thomasgymnasiets elever, vilket oroar ledningen. Men på Europaskolan verkar eleverna hålla i.

"Risken är ju att det här kommer att släpa med de coronadrabbade ungdomarna genom hela livet", säger Thomasgymnasiets rektor Daniel Moberg.

"Risken är ju att det här kommer att släpa med de coronadrabbade ungdomarna genom hela livet", säger Thomasgymnasiets rektor Daniel Moberg.

Foto: TT/Joakim Serrander

Strängnäs2021-02-08 06:06

Thomasgymnasiet är inne på sin tolfte vecka med undervisning på distans – och nu börjar eleverna lessna på att plugga hemma. Det visar en enkät som treorna fick svara på under förra veckan.

– Ungefär hälften säger att de har sämre motivation nu än tidigare. Det är lite oroande, eftersom motivationen är den främsta drivkraften som leder till resultat, säger Daniel Moberg, rektor på Thomasgymnasiet. 

Kan det synas i elevernas slutbetyg i vår, tror du?

– Ja. Vi tyckte oss se en "coronaeffekt" redan under förra våren, då vi jämförde ettornas slutbetyg i svenska, matte och engelska under tre års tid. Det vi upptäckte var att ettorna 2020 hade ett klart sämre betygssnitt än de två föregående kullarna. Det rörde sig om ungefär en betygspoäng, säger Daniel Moberg.

Han tillägger:

– Det är ingen vetenskaplig undersökning, men vi ser tendensen. Det är helt klart så att det är svårt för vissa elever att visa upp alla sina förmågor i fjärrundervisningen.

Hur ser du på det? Blir du orolig?

– Risken är ju att det här kommer att släpa med de coronadrabbade ungdomarna genom hela livet, och att de kan få sämre chanser i framtiden. Som rektor får man många orostankar, eftersom ett av skolans uppdrag är att jobba med likvärdighet, säger Moberg. 

Enkäten till treorna visar också att de flesta elever föredrar att vara på plats i skolan, eller en kombination av att plugga hemma och på skolan. Nu säger Daniel Moberg att han ska se över om de kan släppa in fler elever i lokalerna.

– Det blir min drivkraft, att göra alla åtgärder vi kan för att bedriva så mycket smittsäker närundervisning som möjligt. Kanske går det också att jobba annorlunda med fjärrundervisningen än vad vi gör i dag.

På kommunens andra gymnasium, friskolan Europaskolan, ser man inte riktigt samma tendens. Personalen har hjälpts åt att ringa runt till samtliga elever för att se hur de har det, och rektor Thomas Axelsson säger att resultatet är "oväntat bra".

– Än så länge har jag bara resultatet i råtext, men ungefär 95 procent säger att det går bra att plugga hemifrån, även om de tycker att det är tråkigt. Sju procent tycker faktiskt att det är toppen. Det brukar vara så att ju längre bort man bor, desto bättre tycker man att det är med distansundervisning. 

Men Marie Eriksson, kurator på Europaskolan, menar att det kan finnas ett mörkertal, trots skolans rigorösa uppföljning.

– Vi vet inte hur det egentligen är förrän eleverna kommer tillbaka, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!