Gångtunneln, vars ingång ligger vid Djäknegatan, användes under en kortare period men stängdes sedan av. Den saknade då kakel och belysning, men nu är den i det närmaste klar. Pendlarna som ska med tåget på måndagen kan därför använda den i stället för den provisoriska gångväg som ordnades strax intill.
– Det har varit trångt och smalt men nu blir det lite bättre och bredare, även på perrongen. Det kommer nya förbättringar för tågresenärerna hela tiden. Vartefter vi är klara med områden öppnar vi upp dem, säger Per Ahlénius, Trafikverkets projektledare.
Förra veckans tågstopp var nödvändigt för att vissa större byggmoment skulle kunna göras utan att byggarbetare eller tågresenärer skulle utsättas för risker. Nu har det skett flera synliga förändringar i stationsområdet. Förutom att gångtunneln används igen står plötsligt stationsbyggnaden på plats, eller åtminstone själva skelettet bestående av stål och armerad betong. Fortfarande är det mycket arbete som ska göras innan den kan invigas i oktober 2017. Utsikten från övervåningen, där kafé och vänthall ska ligga, är spektakulär. Domkyrkan syns tydligt och tanken är att det ska bli lättare för folk att orientera sig, berättar Per Ahlénius.
Under veckan togs även skyddskonstruktionen under den nya bron vid Södertäljevägen bort. Den användes för att skydda byggarbetarna från högspänningsledningarna vid tåget, och för att skydda tåget från nedfallande saker från bygget. Men nu behövs den inte längre. I maj är det tänkt att Södertäljevägen ska öppnas igen. Skyddskonstruktionen under stationsbyggnaden är dock kvar ett tag till, för att skydda spåret och perrongen under.
Den som blickar ner mot byggarbetsplatsen vid stationsområdet kan också se att det har kommit upp bullerskärmar i glas vid det som ska bli det nya spåret. Men det finns fler saker som bidrar till att ljudnivån vid stationen ska hållas låg trots att det byggs ett spår till.
– Det nya spåret ligger nedsänkt för att tåget ska komma in under bron och i tunneln, och det innebär att det kommer att låta mindre, säger Per Ahlénius.
På tisdag väntas arbetet nå ytterligare en milstolpe. Då beräknas de båda ändarna av tunneln under Stadsskogen mötas.