Skolan under hård kritik – bakläxa

Barn- och utbildningsnämnden får kritik från kommunrevisionen för hur kvalitetsarbetet inom grundskolan sköts. Dessutom anser revisionen att nämnden inte har gjort sin läxa från 2021 och heller inte infört tillräckliga åtgärder för elever i behov av särskilt stöd.

De kommunala grundskolorna i Strängnäs kommun. Vasaskolan, Mariefreds skola, Stallarholmsskolan, Finningeskolan, Åkerskolan, Paulinska skolan och Karinslundsskolan.

De kommunala grundskolorna i Strängnäs kommun. Vasaskolan, Mariefreds skola, Stallarholmsskolan, Finningeskolan, Åkerskolan, Paulinska skolan och Karinslundsskolan.

Foto: Anna Hübsch, Camilla Lillsebbas, Albin Persson, Åsa Wallin

Strängnäs2023-04-19 19:03

Barn- och utbildningsnämnden har fått en uppläxning av kommunens förtroendevalda revisorer. Det är EY, ett företag inom bland annat revision, som på uppdrag av kommunrevisorerna, har granskat det systematiska kvalitetsarbetet i grundskolan.

EY:s sammanfattande bedömning är att barn- och utbildningsnämnden inte säkerställer ett ändamålsenligt systematiskt kvalitetsarbete inom grundskolan. EY bedömer att nämnden har påbörjat ett arbete men att de åtgärder som har gjorts inte har haft en tillräcklig effekt på elevernas måluppfyllelse. Detta eftersom det är en låg andel elever som är behöriga till nationella gymnasieprogram.

Vad har du för kommentar kring kritiken från kommunrevisionen?

– Deras tolkning är viktig men den ska analyseras. Min spontana slutsats är att vi i nämnden kommer att bemöta flera av synpunkterna. Vi är inte helt ense med dem om deras tolkning, säger Kenneth Larsson (M), barn- och utbildningsnämndens ordförande.

Kan du ge exempel på någon synpunkt som ni inte är överens om?

– De gör en värdering av hur vi jobbar med det systematiska kvalitetsarbetet med utgång från betygen. Enligt min mening kan det systematiska kvalitetsarbetet inte bara ses genom behörigheten till gymnasiet och betygsutvecklingen under pandemin. Den period när eleverna inte ens var i skolan är ingen bra grund för värdering.

Han fortsätter:

– Men sen innebär inte det att jag är tillfreds med betygsnivån i skolan, säger Kenneth Larsson.

I EY:s granskningsrapport kritiseras också nämnden för att inte ha vidtagit ändamålsenliga åtgärder utifrån rekommendationerna i en granskningsrapport 2021, där det handlar om elever med behov av särskilt stöd.

Varför har ni inte gjort de åtgärder som krävdes i granskningsrapporten 2021?

– Vi ska ta revisionens synpunkter till oss och tycker också att vi har gjort det, men det betyder inte att just de föreslagna åtgärderna är rätt för vår skola. Revisionen ger några förslag på hur man skulle kunna göra bättre. Jag tycker att vi har gjort en rad saker som revisionen ville se. Men vi ska analysera rapporten i detalj och svara den 22 juni, säger Kenneth Larsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!