Ris och ros om fjärrundervisningen på gymnasierna

Koncentrationssvårigheter och en tråkigare social tillvaro, men också rutiner som sitter och lärare som ställer upp. Thomas- och Europaelever berättar hur fjärrundervisningen fungerar.

Ebba Renström och Lucas Öster går sista året på Europaskolan medan Oskar Leksell går i trean på Thomasgymnasiet.

Ebba Renström och Lucas Öster går sista året på Europaskolan medan Oskar Leksell går i trean på Thomasgymnasiet.

Foto: Klara Freed, Lova Öster, Ludvig Langemar

Strängnäs2020-04-12 07:13

Europaskolan och Thomasgymnasiet hörsammade regeringens rekommendation, och införde fjärrundervisning från och med onsdagen den 18 mars för att minska coronavirusets spridning.

– Jag måste säga att jag är imponerad av skolan. Redan på tisdagskvällen var allt fixat så att vi kunde börja undervisningen hemifrån på onsdagsmorgonen. Det fungerar väldigt bra, men det krävs mycket disciplin utan lärare på plats som tjatar kärleksfullt, säger Stallarholmsbon Oskar Leksell från klass EK17 på Thomasgymnasiet.

Det sistnämnda är något som Ebba Renström i KF17 på Europaskolan håller med om.

– Det är svårare att koncentrera sig, man blir lätt distraherad. Vi har haft en del problem med att ljudet laggar också. Det blir lätt att man sitter och tänker på det i stället för att lyssna på det läraren pratar om, säger Mariefredstjejen.

Utanför Nykvarn sitter skolkamraten Lucas Öster i FÖ17 med en uppkoppling som enligt honom själv lämnar en del att önska. Men som sistaårselev, med avgångsbetygen framför sig, tycker han att de inställda nationella proven är ett större orosmoln.

– Resultatet har varit en viktig del av betyget, det känns lite osäkert hur det kommer att bli med bedömningen nu. Jag tror man får se till att ha en bra kommunikation med sina lärare. Våra lärare har varit väldigt bra, vi kan mejla eller messa eller höra av oss i Snapchat om det är något vi undrar över, säger han.

Ebba Renström tycker tvärtom att det är skönt att nationella proven ställts in:

– Många presterar sämre på nationella än de gör annars. De kan påverka betygen negativt också.

Thomasgymnasiet arbetar framför allt i Microsoft teams och lärplattformen Quiculum, Europaskolan i Google meet och Canvas.

– Läraren tar upp närvaro och går igenom uppgiften i början av varje lektion, i vissa fall ska vi lämna in något i slutet. Så vi jobbar på som om det vore på skolan, förklarar Oskar Leksell – som dock konstaterar att det sociala inte är sig likt:

– Det är mycket tråkigare. Vi har inget rastforum eller så via datorn, men man ringer och snackar med kompisarna mellan lektionerna. Alla har samma behov av att prata.

Det mesta fungerar ganska bra, är trions summering av skolsituationen för tillfället.

– Man får se till omständigheterna. Vi måste alla göra vad vi kan för att inte sprida smittan, säger Lucas Öster.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!