Det har varit en följetång för invånarna som bor kring Västervikstorget och hamnen i Strängnäs, de många bilar som cirkulerat i området på kvällar och nätter. De unga vuxna, som det ofta rört sig om, har använt parkeringen som en mötesplats och en utgångspunkt för bilåkning på sena kvällar och nätter det senaste året. Bilarnas motorljud är högre än en "vanlig Svensson-bils", som en av de unga motorentusiasterna uttrycker det. Och när de motorintresserade samlas händer det att de gör en och annan sladd så att däcken skriker. Polisen har tillsammans med kommunen försökt att hitta en lösning på problemet. I november förra året bjöd de in de bilburna unga vuxna till ett dialogmöte, och uppslutningen var rejäl.
– Det kom 28 personer och efter det upplevde jag att det blev mycket bättre, säger Sanna Granbeck vid polisen.
Initiativet att bjuda in till möte uppskattas av de boende i området och de upplevde att det hjälpte, men att det inte har gjort skillnad på lång sikt.
– Jag tycker att det var bra att de samlade ihop killarna och då blev det lugnare i två veckor ungefär, men efter det är vi tillbaka på ruta ett, säger en person som bor i närheten av parkeringen.
Frågan är känslig och de som yttrar sig i artikeln känner sig mer bekväma med att göra det anonymt.
– Jag har full förståelse för att de vill träffas, men de är så pass gamla att de förstår att man kan göra det utan att störa folk, säger en annan anonym Strängnäsbo, som tycker att det borde göras mer för att stävja buskörningen.
Frågan om vem som äger problemet tvistas det om. Göran Swensson är tillförordnad stadsmiljöchef vid kommunen och han sammanfattar problemet i en mening.
– Det är ju kommunens gator och vägar, men hur folk kör är en ordningsfråga. Jag tycker personligen att det är ett ärende för polisen, men jag förstår att de har annat att göra också.
– Vi skulle kunna bygga farthinder och liknande för att få ner hastigheten, vilket vi också gjort på väg ut mot Visholmen, men till slut har man byggt farthinder överallt. Vi har också pratat om att stänga en av infarterna till parkeringen, säger Göran Swensson.
– I slutändan måste alla bjuda till. För att lösa detta krävs det att ungdomarna också ställer upp, fortsätter han.
Den som sladdar i rondeller och annat gör sig skyldig till brott. Men enligt polisen Sanna Granbeck är det svårjobbat.
– Visst, det är folk som blivit lagförda, men det handlar snarare då om en ordningsbot för blankslitna däck. Det ska mycket till för att vi ska ta någon som sladdar på bar gärning, även om det också har hänt, säger hon och fyller i att polisens arbete inte bara går ut på att skriva ut böter.
– Min uppgift är att samverka och försöka lösa problem. Mitt uppdrag är att försöka jobba förebyggande, avslutar hon.
Fortsättning lär följa och polisen kommer att bjuda in till ytterligare ett dialogmöte innan sista februari.
Här berättar Mikael Hjelm, en av alla motorintresserade unga personer i Strängnäs, vad som lockar att köra runt och sladda.