Rogge fick hjälp att hitta Vincent

Förbättrad service till näringslivet, det tror arbetsförmedlingen ska minska problemen med missmatchning. Rätt man på rätt plats är ledordet och på Hotell Rogge är ledningen nöjd med arbetsförmedlingens hjälp.

Vincent Weber 1js.jpg

Vincent Weber 1js.jpg

Foto:

Strängnäs2015-01-17 06:00

Strängnäsbon Vincent Weber har sedan årsskiftet bra struktur på vardagarna. Han har fått en heltids provanställning som alltiallo på Hotell Rogge.

– Jag är bland annat fastighetsskötare, håller koll på att det är fint utvändigt, att det inte ligger byggnadsmaterial kvar och skräpar, lagar sådant som är trasigt och så skottar jag snö inte minst, säger han.

Men han fungerar även som lokalvårdare.

– Jag städar trapphus och håller rent i utrymmen i restaurangen, i bageriet och i källaren. Dessutom är jag kökshjälp, bär in varor och hjälper till i serveringen.

Restaurangbranschen är inget nytt för Vincent Weber. I gymnasiet gick han hotell- och restaurangskolan i Strängnäs och tog studenten för drygt tio år sedan. I början av karriären hade han en tjänst på Hotell Rogges under flera år. Han har haft anställningar i flertalet barer och restauranger i kommunen.

Efter en tid som arbetslös fick han napp på sin gamla arbetsplats via arbetsförmedlingen i Strängnäs. Jobbet blev verklighet när Hotell Rogges vd Catharina Larson, lyfte luren till sin kontakt på arbetsförmedlingen, Niklas Jonsson Mikaloff. Han tillsammans med kollegan Diane Furness, sköter enbart kontakter och service för arbetsgivare. Catharina Larson behövde inte förklara två gånger vad hennes företag behövde hjälp med.

– Vi har haft en långvarig kontakt med just Niklas. Han är insatt i Hotell Rogges verksamhet och han förstår våra behov. Att ha en bra kontakt direkt in på arbetsförmedlingen har varit viktigt. Jag kan ringa och jag vet att Niklas återkommer med vad vi har behov av, säger Catharina Larson.

Den här gången var det en flexibel person som kunde klara att hjälpa till med lite av varje. Någon som kunde fylla luckor där de uppstod.

– Vi har inte jättestor personalomsättning men det finns cirka 30 personer på lönelistan. Dessutom är vi en säsongsbetonad verksamhet. Vi behöver alltid extrapersonal, säger Catharina Larson.

Att rekrytera kan bli dyrt och ta tid, något som alla företag gärna undviker.

– Jag kan annonsera ut en tjänst och då får jag kanske hundra svar och tre av dem är av intresse. Nu får jag hjälp av Niklas som sållar och plockar fram lämpliga kandidater ur arbetsförmedlingens register.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om