När tidningen träffar Jussi och Erika Estlander en kylig dag i oktober har renoveringarna precis blivit klara. Utanför butiken syns tydligt den nya designen till loggan "Rosenius blommor" i grönt och vitt.
– Vi märker nu att kunderna har börjat hitta tillbaka. Det har varit lite knackigt till en början, men nu känns det som att vi är på rätt väg, berättar Jussi Estlander.
– Det känns som att vi börjar landa med allt nu, säger Erika Estlander.
Det var i maj som paret tog över verksamheten och redan då var planerna många inför framtiden på Trädgårdsgatan i Strängnäs. Att leverera blommor med elcykel var en av alla idéer som under sommaren blivit verklighet.
– Det är viktigt att visa att vi finns. Cykeln skramlar lite och många kanske tänker "där kommer den där tokiga finnen igen". Det har hunnit bli många skratt och roliga kommentarer, säger Jussi Estlander och ler.
Något som kanske inte undgått kunderna är att ena väggen i anslutning till entrén har fyllts med tavlor.
– Vi försöker bredda sortimentet. Vi säljer främst blommor, men även konst och inredning. Vi försöker hela tiden följa och se vad det är som kunderna vill ha och snart kommer även en webbshop.
Sedan några år tillbaka har Jussi Estlander fokuserat mer på sitt skapande. Förutom tavlor i masonit så gillar han att skapa statyetter med inspiration från seriefigurer som Tintin och Kalle Anka.
– Det brukar bli ungefär en veckas arbete med dem. Givetvis är det en viss prisskillnad jämfört med annat i butiken, men vi försöker satsa på ett brett sortiment.
När vi frågar om vad kunderna tycker om tavlorna som liknar allt ifrån olika figurer till en tavla som Jussi förklarar inspirerats från evolutionen, så berättar han att intresset är stort för mer än bara blommor.
– Konsten ligger i betraktarens ögon. Jag har fått några beställningar också så det är roligt, för ibland saknar man inspiration i sitt skapande.
I den andra delen av butiken är det annan inredning, presenter och blommor som får ta plats.
Vad tänker ni om konkurrensen överlag, i och med att det blivit vanligt att man numera säljer blommor via sociala medier?
– Vi välkomnar konkurrensen i branschen. Det ger oss en möjlighet att visa vad vi kan och den kvalité som vi har. Men annars har vi inte märkt någon större skillnad när det kommer till det för vår del, säger Jussi Estlander.
I dagsläget jobbar ytterligare en medarbetare i butiken, om man inte räknar med hunden Aramis som gärna tar plats vid kassan.
– Det är en teamplayer också, instämmer båda.
När det kommer till arbetsfördelningen mellan paret beskrivs Erika som "frontfigur" medan Jussi gärna fixar med det administrativa och allt annat som kan tänkas behövas. För paret som i över 30 år drivit företag tillsammans, bland annat inom hotellbranschen, är det lika naturligt då som nu att jobba ihop.
– Vi behöver oftast inte säga vad den andra ska göra, säger Jussi.
– Det går automatiskt, säger Erika.
Har ni några ytterligare idéer på hur ni vill utveckla verksamheten framöver?
– Vi har hyrt en plats inne i Direkten i resecentrum där vi också säljer blommor. Så inom kort kommer allt att vara klart med det. Vi får se hur allt utvecklas och vi är öppna för förändringar, berättar Jussi.