Under första skoldagen fanns det barn som inte fick åka med skolbussen eller som behövde argumentera med busschauffören för att få åka när busskorten inte fungerade. En mamma har berättat för tidningen att hennes son och ett annat barn hon känner var ledsna och oroliga på kvällen, efter att busschauffören sagt att de inte skulle få åka med nästa dag om de inte hade busskort.
Det är Strängnäs kommun som fattar beslut om skolbarn ska beviljas skolskjuts.
Varför fungerade inte alla busskort för alla skolbarn första skoldagen?
– Det kan ha flera orsaker. Ett kan vara ett det inte finns ett giltigt beslut och då behöver man som vårdnadshavare göra en ny ansökan. Skälen till att beslutet behöver göras om kan vara flera. Datumet på det tidigare beslutet kan ha gått ut eller elev kan ha flyttat eller bytt skola. Sedan kan det också finnas felkällor i systemet, att handläggare har missat någonting, säger Daniel Moberg, tillförordnad utbildningschef på Strängnäs kommun.
Upplever du att det har varit mer problem i år än tidigare?
– Det är första året jag sitter i den här rollen. Men vi har gjort ett ganska stort jobb inom förvaltningen, bland annat med ett nytt system för att hantera skolskjutsen, så det kan absolut vara så att det är lite fler misstag i år.
Hur har kommunen informerat det bolag som kör skolskjuts om att barn ska få åka med de två första veckorna även om busskorten inte fungerar?
– Det har varit en lång överenskommelse som har funnits i många år att vi behöver de här två veckorna för att allting ska bli rätt. Det är för mig ingen ny företeelse. När jag jobbade inom gymnasiet upplevde jag att överenskommelsen fungerade.
Under onsdagen var det barn som både nekades att åka med och som fick ha diskussioner med busschaufför för att få åka med när deras busskort inte var aktiverade. Även barn som hotades med att de inte skulle få åka med om de inte hade ett fungerande busskort på torsdagen. Vad är kommunens kommentar till detta?
– Vi är ju inte styrande över busschaufförerna men vi har dialog med Sörmlandstrafiken. Vi får påpeka bemötandefrågan och förhållningssättet i den dialogen. Det här kommer vi att ta tag i nu.