Strängnäsborna har fått vänja sig vid ordentliga trafikstörningar i och med bygget av dubbelspåret och det nya resecentrumet. I augusti öppnar Mariefredsvägen efter att ha varit avstängd sedan hösten 2014. Trafiken, som under tiden har fått åka via Södertäljevägen eller Eskilstunavägen, släpps på igen så snart Sevab är klar med VA-arbeten och ny asfalt.
– Det har tagit lite längre tid än beräknat eftersom entreprenörerna stötte på lite berg och har fått spränga extra, säger Per Ahlénius, projektledare vid Trafikverket.
Senare i höst stängs Södertäljevägen av vid Långberget och bron över spåret rivs.
En förändring i stadstrafiken som är helt orelaterad till spårbygget är Regementsgatans nya dragning. En och annan trafikant överraskas nog av att vägen sedan en vecka går ovanför Campusområdet längs med Vikingaberget i stället för nere vid vattnet som tidigare. Den nya dragningen är tänkt att göra påfarten till väg 55 snabbare. Det är meningen att den ska bli huvudgatan genom Eldsundsviken, som på sikt ska utvecklas med både bostäder och företag i de gamla regementsbyggnaderna. Vägen vid vattnet ska få en ny cykelbana.
Flera vägar i Strängnäs får sig en ansiktslyftning i form av toppbeläggningar under sommaren, alltså att asfalten underhålls. Det ska ske på bland annat Tullgatan, Storängskilen, Olivehällsvägen och Vallbyvägen. Även Kilenvägen mellan Fårhusvägen och Södertäljevägen samt Storgatan mellan Järnvägsgatan och Källgatan ska underhållas.
I Mariefred är det framför allt Hertig Karls allé som drabbas av trafikstörningar. Där drar kommunen nya ledningar och lägger ny asfalt.