Så bra är Strängnäs på Fejjan

Strängnäs kommun ökar i popularitet på Facebook. Under förra året fick sidan så många nya gillare att Strängnäs placerar sig i topp i landet. – Vi har jobbat med variation, säger kommunikatör Malin Lund.

Foto:

Strängnäs2014-10-01 19:00

Det går bra för Strängnäs kommun på Facebook. Enligt en rapport, Kommunen på Facebook 2014, ökade antalet gillare med 1 585 klick förra året. Det placerar Strängnäs på sjunde plats. Sett till det totala antalet gillare, 2 271 stycken, hamnar Strängnäs på plats 19 i landet.

– Sedan mätningen har fler hittat till sidan, nu är vi nästan uppe i 5 000 gillare, säger Malin Lund, som jobbar med sociala medier på Strängnäs kommun.

Förklaringarna till uppryckningen är flera. Mattias Johansson, kommunikationschef, säger att kommunen visserligen köper annonsplats för 30 kronor om dagen, men att Facebook också ingår som en naturlig del när kommunen ska kommunicera ett budskap. En annan förklaring är innehållet.

– I botten ligger kommunens varumärke, den dynamiska idyllen, och det försöker vi få ut både i bild och tema. Det är en kanal som tillåter interaktion, något vi vill utnyttja mer, säger Malin Lund.

Sidan har funnits sedan 2010, och statusuppdateras vanligen mellan en och tre gånger dagligen. Innehållet kan vara en vacker bild över Västerviken eller ren information om till exempel att Mariefredsvägen är avspärrad.

– Det är de praktiska uppdateringarna som sprids mest. Nyligen tipsade vi om hur man får hjälp som medberoende med anledning av Sveriges televisions nya serie. Det blev både gillat och delat i stor utsträckning, säger Malin Lund.

Inlägget har fått 51 gillare och 18 delningar, men har nåtts av drygt 3 600 personer. Sett till engagemang, hur många som "pratar om" det som skrivs på sidan, hamnar Strängnäs på plats 32, enligt rapporten. Vad det gäller medborgarkontakt har Strängnäs 6,83 gillare per invånare.

Vilket värde har det att någon gillar ett inlägg?

– För oss talar det om vad våra följare uppskattar, och det är en kanal som vi hela tiden kan utvärdera. Det är också ett sätt att skapa gemenskap och stolthet över vår kommun, säger Malin Lund.

Hon och Mattias Johansson tror att "följarna" är ganska representativa för befolkningen. Fler äldre har alltså hittat till sidan. En möjlig utveckling är att göra den mer kundtjänstlik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om