Kommunens första måltidspedagog: "Sinnena är i centrum"

Delia Beddings är kock på förskolan Trädgårdsmästaren och kan efter två års studier även titulera sig måltidspedagog – en av landets 138 stycken. Måltidspedagogiken genomsyras av att barn från tidig ålder får bekanta sig med mat utan tvång.

Delia Beddings, kock och måltidspedagog, berättar att förskolebarnen bland annat fått dissekera en gulbeta, använda förstoringsglas och lägga grönsaker på ett ljusbord.

Delia Beddings, kock och måltidspedagog, berättar att förskolebarnen bland annat fått dissekera en gulbeta, använda förstoringsglas och lägga grönsaker på ett ljusbord.

Foto: Sofia Lindgren

Strängnäs2024-07-06 12:06

Delia Beddings, kock och måltidspedagog, pratar varmt om måltidspedagogiken och att det är barnens vilja att smaka som är det viktiga. Man kan uppmuntra men man får aldrig tvinga ett barn att äta – pedagogiken är på barnens villkor med sinnena i centrum. 

– Jag har jobbat på det här sättet innan jag visste vad det hette men nu har jag lärt mig om måltidspedagogikens syfte, struktur och hur jag pratar med barnen. Jag vill så mycket och den här pedagogiken har hjälpt mig att begränsa mig till att göra enkla saker. Nu har jag verktygen jag behöver, förklarar Delia Beddings för tidningen.

undefined
Delia Beddings låter förskolebarn i kommunen få uppleva grönsaker med sina sinnen. Till exempel genom att måla med morot och rödlök.

Delia kommer som måltidspedagog att handleda sina arbetskamrater runtom i kommunens 21 förskolekök och aktivt arbeta för ett samarbete förskolorna emellan. Hon poängterar att många förskolekök redan gör en massa bra saker.

– Det är en process att få barn att smaka på saker. Under åren barnen är på förskolan lär sig barnen olika smaker – det är då de vidgar sin matpalett. Som måltidspedagog fokuserar man mycket på grönsaker och frukt – det har forskats mycket kring att barnen behöver äta mer av det för att må bättre. Man ska ge barnen en färgglad palett av grönsaker och erbjuda dem variation. 

undefined
Delia Beddings, kock och måltidspedagog, berättar att förskolebarnen bland annat fått dissekera en gulbeta, använda förstoringsglas och lägga grönsaker på ett ljusbord.

Inom måltidspedagogik finns det sex fördjupningsutbildningar, varav en är Sapere-metoden. Den handlar om att uppleva mat med alla sina sinnen. Det första steget när man introducerar en ny grönsak är att låta barnen titta, känna och lukta, utan krav på att smaka. 

– Vi lägger grönsakerna på serveringsfat och pedagogerna frågar om barnen vill smaka eller bara ha den på tallriken för att titta – ett så kallat tittprov. Barnen är här en stor del av dagen och då är det vi vuxna runt omkring som påverkar barnen på olika sätt. Jag brukar säga att pedagogerna är expert på pedagogik och jag är expert på mat. Det viktiga är samarbetet mellan mig, pedagogerna och vårdnadshavarna. 

undefined
Att få känna och titta på grönsaker är ett första steg i processen till att förhoppningsvis vilja smaka.

Delia har haft demonstrationer kring detta arbetssätt för vårdnadshavare, i samband med hämtning. Hennes tips till föräldrar är att barn gör som vi gör, inte som vi säger. Om man som föräldrar till exempel inte äter broccoli och inte köper det, då kommer barnen aldrig att äta det hemma. 

– Köp hem grönsaker även fast du själv inte gillar dem. Färg är viktigt och att inte blanda grönsaker, säger Delia Beddings avslutnings. 

Karta: Trädgårdsmästarens förskola
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!