Skuldsatta Strängnäsbor får snabb hjälp med ekonomin

Skillnaderna är stora i hur mycket stöd personer med utsatt ekonomi får av sina kommuner. Men Strängnäs ligger bra till enligt Konsumentverket. "Vi ringer ofta upp samma dag", säger budget- och skuldrådgivare Barbro Karlsson.

Barbro Karlsson är budget- och skuldrådgivare på Strängnäs kommun och är mån om att ta kontakt så snart som möjligt med dem som hör av sig. Ungefär hälften av hennes rådgivningar sker över telefon, hälften som besök.

Barbro Karlsson är budget- och skuldrådgivare på Strängnäs kommun och är mån om att ta kontakt så snart som möjligt med dem som hör av sig. Ungefär hälften av hennes rådgivningar sker över telefon, hälften som besök.

Foto: Privat

Strängnäs2023-04-22 17:02

En kartläggning från Konsumentverket visar att det skiljer sig mycket åt mellan Sörmlands kommuner hur mycket budget- och skuldrådgivning medborgarna får. 

Barbro Karlsson är budget- och skuldrådgivare i Strängnäs och berättar att hon ofta är den första som personerna pratar med om problemen. 

– Det är ofta väldigt skamfyllt och många mår dåligt över att inte kunna sköta sin ekonomi, därför är mörkertalet över antalet drabbade stort. 

Strängnäs kommun ligger i topp när det gäller hur mycket tid som läggs på var och en som behöver rådgivning. Här får varje skuldsatt person 184 minuter per år, medan Trosabon bara får 38 minuter. Detta trots att andelen skuldsatta personer är högre i Strängnäs med 4,1%, medan Trosa har 2,8%. 

Hur kommer det sig att Strängnäs är bäst i klassen?

– Vi har haft korta väntetider under många år. Det finns resurser avsatta för detta och vi är två stycken anställda trots att kommunen inte är så stor. 

Konsumentverket rekommenderar att det inte ska ta mer än fyra veckor att få ett besök för skuldrådgivning. Den genomsnittliga väntetiden i kommunerna i Södermanland är drygt två veckor. Det är kortare tid jämfört med förra mätningen som gjordes för två år sedan. I fem kommuner har väntetiden minskat medan den ökat i två kommuner. I Strängnäs, Eskilstuna och Trosa är väntetiden en vecka, i Nyköping sex veckor. 

– Det stöd som ges av den kommunala budget- och skuldrådgivningen är många gånger avgörande för den enskilde och dennes familj och av betydelse även för samhället, säger Margareta Lindberg, utredare på Konsumentverket. 

Vilka är de största orsakerna till att folk behöver er hjälp, Barbro Karlsson?

– Oftast beror det på livshändelser utom kontroll, såsom arbetslöshet och/eller skilsmässa som kan göra det svårt att kunna betala krediter som man har tagit under andra förutsättningar. Det är inte så mycket lyxfällan här, men visst finns det inslag av det ibland. 

Vilka är dina bästa råd till dem som har det jobbigt med ekonomin?

– Vänta inte för länge. Låna aldrig pengar för att betala lån och krediter. Betala alltid hyra, el och telefon först och se till att det finns kvar till matpengar. Om du inte klarar av resten av räkningarna, ring till oss! Vi kan ge råd kostnadsfritt och under sekretess, och beslutar ingenting utan ger råd, säger Barbro Karlsson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!