14 procent av de ankommande tågen till stationerna i Strängnäs och Läggesta var minst fem minuter försenade under april. 6 procent av tågen var åtminstone en kvart försenade.
Högst upp på förseningsprispallen var tåg 982 från Örebro S till Uppsala C som var hela 91 minuter försenat den 10 april. Dagen med flest förseningar inföll däremot veckan innan, den 5 april, när 32 procent av tågen var försenade med minst fem minuter.
Sammanlagt var de cirka 1 200 tåg som stannat vid någon av stationerna i kommunen försenade 56 timmar och 9 minuter.
Katarina Myrberg är pressansvarig på Mälardalstrafik och säger att punktligheten för de fem linjerna som Mälartåg trafikerar överlag har varit något sämre i april än mars.
– I april hade vi bland annat en olycka söder om Stockholm som ledde till ett totalt trafikstopp. Det har också varit flera fall av obehöriga i spårområdet, samt ett antal fordonsfel för både Mälartåg och andra operatörer, vilket också påverkat trafiken, säger hon.
I fjol var punktligheten på linjen Örebro–Uppsala, vars tåg bland annat stannar i Strängnäs och Läggesta, 91 procent under april månad. Sträckan hade en total punktlighet på 79 procent för hela 2023.
Vad eftersträvar ni att hålla för nivå av punktlighet?
– Målet som både vi och den övriga järnvägsbranschen har är att 95 procent av avgångarna ska vara i tid. Det når varken vi eller övriga aktörer upp till. Men vi tycker ändå att det är ett relevant mål som vi måste sträva efter.
– Generellt sett om man håller en punktlighet runt 90 procent på de tåg som går, så upplevs det ofta av resenärer som rätt bra. Nu har vi tyvärr legat lite under det, och haft fler tåg inställda än vad som är önskvärt. Trafiken är inte så stabil i dag som vi skulle vilja ha den, säger Katarina Myrberg.
Vissa sträckor av Örebro–Uppsala-linjen är enkelspåriga, vilket ibland innebär att tåg som inte håller tidtabellen blir än mer försenade när de måste invänta mötande tåg, berättar Katarina Myrberg.
Huruvida det kommer bli färre förseningar de kommande månaderna kan hon inte svara på.
– Vi beklagar att punktligheten inte har legat på den nivå som vi hade önskat. För oss, tillsammans med Trafikverket, ligger full fokus på att trafiken ska bli mer stabilare, säger hon avslutningsvis.
Från och med den 16 juni kommer driften av Mälartåg att övergå från MTR till Transdevs regi.