– Det är jätteviktigt att komma ut och prata med väljarna. Vi är även ute mellan valen och har kampanjer, men nu går vi upp i ett mer intensivt läge, säger Magnus Stuart, valledare för Moderaterna i Strängnäs.
På Rådhustorget i Mariefred och Gyllenhjelmstorget i Strängnäs står sedan en tid tillbaka flera valstugor uppställda. Under torsdagen var Moderaterna, Socialdemokraterna, Strängnäspartiet och Vänsterpartiet på plats i centrala Strängnäs.
Sverigedemokraterna ställer upp tält på torgen vid utvalda tillfällen medan Kristdemokraterna har valt att fokusera sin tid i valstugorna på de sista helgerna innan valet.
– Vi är en rätt liten partiavdelning så vi har svårt att bemanna valstugorna på samma sätt som de stora partierna, säger Kristdemokraternas förstanamn Fredrik Bergsten Wrede.
Liberalerna ställer inte upp några valstugor i år. Deras kampanj har riktats mot att knacka dörr och dela ut kampanjblad i hela kommunen.
Detsamma gäller för Centerpartiet.
Utöver de traditionella kampanjtaktikerna har några partier valt att ta till nya koncept för att nå ut till väljarna.
Centerpartiet provar i år ett nytt grepp som de kallar Grilla en politiker, där de beger sig ut till en plats i kommunen och bjuder på grillkorv samt en chans att pressa partiets representanter i politiska frågor.
– Senast var vi ute i Aspö handel och det var trevligt med fördjupade samtal, men ärligt talat var det ganska snäll stämning, säger oppositionsrådet Mia Nerby (C).
Ett annat exempel på okonventionella kampanjer är Strängnäspartiet vars prattaxi har synts på Strängnäs gator under valrörelsen. I den inhyrda bilen bjuds Strängnäsbor på skjuts och politiska samtal.
– När Jens Stoltenberg var statsminister i Norge körde han taxi några kvällar inför deras val och folk tyckte att det var jättelustigt, det var därifrån vi fick idén. Vi har inte kört så många personer men bilen har rönt stort intresse, säger Lars Larsson från Strängnäspartiet.
Utöver det fysiska kampanjarbetet har många partier även skickat ut pamfletter, reklamblad och valtidningar till hushållen i kommunen.
Medier, både sociala och traditionella, har även använts flitigt i form av Facebook-inlägg, insändare och annonsering i tidningarna.