Under fem sekler har massor av fartyg anlöpt den sörmländska stiftsstaden, och vissa har haft sin hemmahamn här dessutom.
– Jag ägnade säkert ett halvår åt att ta fram faktaunderlag, berättar arrangören Hans Wester, Träbåtbyggarna i Strängnäs, som fått låna båtmodeller och gamla bilder av Sjöhistoriska museet.
Strängnäs kommun finns också med i arrangemanget, det vill säga utställningen "Båtar och sjöfart på Mälaren under 500 år".
En vernissage hölls på Multeum den 6 maj och utställningen finns kvar fram till 17 juni.
I samband med invigningen hölls ett föredrag signerat Leif Persson, lokalhistoriker från Torshälla.
På torsdag gästas Multeum av Lennart Rydberg som ska berätta om hur ångbåtstrafiken uppstod på Mälaren vid 1800-talets början.
– Han är en av landets främsta experter på området, intygar Hans Wester.
På utställningen kan man läsa om transporter genom Mälaren alltsedan Gustav Vasas dagar.
– På den tiden startades bruk i Bergslagen vars produkter skulle skeppas ut till Stockholm.
Vidare får besökaren veta mer om kanaler och slussar, bryggor och varv samt ångbåtstrafik.
– Mälaren hade en oerhört stor betydelse fram tills vi fick järnvägar på 1800-talet.
Utställningen redogör också för vilka fartyg som kan kopplas till vilka orter vid landets tredje största insjö.
Hans Wester pekar ut Strängnäs stolthet:
– Strängnäs Express som levererades från Lindholmens varv 1908.
Båten hade beställts av Strengnäs nya rederi och kostade närmare 150 000 kronor.