– Jag tycker att det är fantastiskt och det visar, speciellt med tanke på hur svårt det är att rekrytera, att vår hemtjänstpersonal har gjort ett fantastiskt jobb, säger Gilda Johansson, socialchef på Strängnäs kommun.
Hemtjänstindex 2022 presenterades i slutet av november och består av ett samlat mått på hemtjänstens kvalitet i landet utifrån flera parametrar som information, biståndshandläggning, utförande och stöd och utveckling.
Bakom indexen står SPF Seniorerna ihop med Svenskt kvalitetsindex och Seniorval.se. Syftet med undersökningen är enligt dem själva att presentera en samlad bedömning av hemtjänsten och underlätta för jämförelser mellan kommuner.
Av samtliga 290 kommuner i Sverige hamnade Strängnäs på plats 35 – topp 15 procent. Den Sörmlandskommun som hamnade näst högst upp var Nyköping på plats 98.
Bodil Mellgren (S), avgående ordförande i socialnämnden, gläds åt rapporten.
– Det är otroligt roligt att få ett kvitto på det goda arbete som genomförs både inom den privata och kommunala verksamheten, säger hon.
– Det känns bra för mig som avgående ordförande i nämnden att känna att vi har medvind när det gäller hemtjänsten.
I april tog en majoritet i kommunfullmäktige beslutet att avveckla lagen om valfrihet (LOV) inom hemtjänsten. Istället ska man gå över till ett system enligt lagen om upphandling (LOU). Med detta goda betyg av hur det fungerar i nuläget, är det rätt beslut?
– Ja, det ska inte innebära en större otrygghet för våra äldre, snarare kommer vi att kunna ställa ännu högre krav på den hemtjänst vi upphandlar, säger Bodil Mellgren.
Åsa Eriksson, områdeschef för kommunens hemtjänst, berättar att resultatet har uppmärksammats och tagits emot med stor glädje hos personalen.
– Idag har vi bestämt att samtliga medarbetare ska få en uppskattning för detta, men de vill inte ha tårta utan frukt i stora lass! säger hon.
En del av förklaringen till det goda resultatet tror hon är det fokus som har lagts på bemötandet mot klienterna, men också att personalen har fått mer tid med klienterna genom den implementering som gjorts av teknologiska verktyg som onlineköp av matvaror.
– I början fanns det ett visst missnöje kring det, men nu flyter det på mycket bättre, säger Åsa Eriksson.