Så många nior i Strängnäs fick behörighet till gymnasiet

Andelen niondeklassare som blev behöriga till gymnasiet minskade i Strängnäs förra läsåret.
Här är resultaten – skola för skola.

Många nior som lämnade Paulinska skolan i våras lyckades inte uppnå betyg så att de har behörighet till något av gymnasieskolans yrkesförberedande program.

Många nior som lämnade Paulinska skolan i våras lyckades inte uppnå betyg så att de har behörighet till något av gymnasieskolans yrkesförberedande program.

Foto: Oscar Stomberg

Strängnäs2024-09-29 07:04

83 procent av eleverna som gick ut nian på någon av de åtta högstadieskolorna i Strängnäs kommun i våras var behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en fyra procentenheter lägre andel än som gick ur nian våren 2023. Då hade 87 procent behörighet till gymnasiets yrkesprogram. 

På Europaskolan Rogge uppnådde nästan alla elever behörighet. På grund av statistiksekretess är det exakta antalet inte redovisat, men någonstans mellan 96 och 99 procent av eleverna nådde gymnasiebehörighet. Även på Gripsholmsskolan uppnådde nästan alla elever behörighet. Där rör det sig om någonstans mellan 91 och 98 procent.

Men på Paulinska skolan var motsvarande siffra bara 64 procent, vilket är den näst lägsta andelen i hela Sörmland. Det gör också att skolan tillhör den tiondel av skolor i Sverige med lägst andel behöriga till yrkesprogrammen.

På Friskolan Asken var 90 procent av eleverna behöriga till gymnasiets yrkesprogram. På Mariefreds skola var det 86 procent. På Strängnäs Montessoriskolan hade 85 procent av eleverna behörighet till yrkesprogrammen och på Åkerskolan var motsvarande siffra 77 procent. 

För att vara behörig till gymnasieskolans yrkesprogram krävs godkänt betyg i ämnena svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik samt i fem ytterligare ämnen, totalt åtta ämnen. 

I riket som helhet minskade andelen elever i nian som blev behöriga till gymnasiets yrkesprogram, till 84 procent – den lägsta nivån på flera år. 

Behörigheten är något högre bland flickor och högre bland elever med svensk bakgrund än med utländsk bakgrund (elever födda utomlands samt elever födda i Sverige med båda föräldrarna födda utomlands). Men störst betydelse för resultaten har föräldrarnas utbildningsbakgrund, konstaterar Skolverket.

För högskoleförberedande program krävs godkända betyg i tolv ämnen – och dessutom finns tre olika behörighetskrav beroende på vilket program det avser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!