Så möter Strängnäs skolor oroliga elever efter dådet i Örebro

Vuxna som möter alla elever i dörren, kuratorer synliga i skolan och medskick till föräldrar.
Det är exempel på hur några av skolorna i vår kommun agerar efter skolskjutningen i Örebro.

Ida Brånn och Nina Lidfors är två av rektorerna som förberett för elevernas ankomst, dagen efter skolskjutningen i grannlänet Örebro.

Ida Brånn och Nina Lidfors är två av rektorerna som förberett för elevernas ankomst, dagen efter skolskjutningen i grannlänet Örebro.

Foto: Viktoria Bank/TT, Oscar Stomberg, Camilla Lillsebbas

Strängnäs2025-02-05 11:06

Nyheten i korthet

  • Skolor i Strängnäs kommun vidtar åtgärder för att stödja oroliga elever efter skolskjutningen i Örebro. Vuxna, kuratorer och mentorer välkomnar eleverna och erbjuder stöd.
  • Rektor Ida Brånn på Paulinska skolan betonar vikten av att skolan fortsätter att vara en trygg plats för eleverna, trots rädslan som skapats av händelsen.
  • Andra skolor, som Karinslundsskolan och Gripsholmsskolan, har också vidtagit åtgärder för att stödja elever och föräldrar, inklusive att skicka ut information och erbjuda stöd från skolkuratorer.

Kuratorer och mentorer i skoltröja och med namnbricka hälsade alla elever välkomna, när de kom till Paulinska skolan på onsdagsmorgonen. Det är dagen efter den dödliga masskjutningen på en vuxenutbildning i grannlänet Örebro – och redan på tisdagskvällen förberedde sig Paulinskas ledning för att möta skolans elever på bästa sätt:

"Skolan som institution, byggnad, begrepp kan upplevas som en otrygg plats av våra barn och ungdomar", skriver rektor Ida Brånn på Paulinskas Facebooksida. Vidare skriver hon att eleverna kan ha sett obehagliga bilder och filmer i nyhetsflödet och i sociala medier, och tagit del av rykten som skapar rädsla.

undefined
Ida Brånn är rektor för Paulinska skolan. Arkivbild.

Av inlägget framgår också att alla klasser på högstadiet under onsdagen kommer att få besök från elevhälsoteamet. Kurator kommer också att finnas på plats i mellanstadiets korridor. Syftet är att kunna ge information, svara på frågor och fånga upp elever som behöver stöd.

Ida Brånns inlägg har fått stor spridning i sociala medier, och det förebyggande arbetet beröms av många.

"En bild av hur våra skolor arbetar för att fortsatt vara de trygga platser de behöver vara, särskilt en dag som i morgon", kommenterade kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt (M) på tisdagskvällen.

Även Karinslundsskolan gick ut med information på tisdagskvällen, och förberedde sig för att ta emot oroliga elever på onsdagen:

"I morgon tar vi emot våra elever med vuxentäthet i korridorer och på rasten. Personal har information om hur vi kan möta och prata med våra elever vid oro. Det är viktigt att möta upp barnens tankar och bekräfta dem", skriver Karinslundsskolan på sin Facebooksida.

Skolan uppmanar också föräldrar att höra av sig, om de märker att deras barn är oroliga:

"Vi finns här för er. Tillsammans för våra barn och unga!"

undefined
Nina Lidfors, avgående rektor för Gripsholmsskolan. Arkivbild.

Nina Lidfors, rektor för fristående Gripsholmsskolan i Mariefred, gick ut med ett brev till alla vårdnadshavare på skolan och förskolan via plattformen Meitner på tisdagskvällen:

"Jag har bett personalen bearbeta detta i kväll så gott det går så att de förhoppningsvis kan känna sig någorlunda trygga och lugna i morgon då de möter våra elever – stora som små – på skolan. Små barn behöver ett visst bemötande och stora barn ett annat", skriver Nina Lidfors.

"Vi står inför – eller rättare sagt befinner oss i – en landssorg i Sverige", skriver hon också och berättar att skolans kuratorer finns tillgängliga för elever, personal och föräldrar.

Svåra samtal med barn

Följande är Röda korsets råd om hur du pratar med barn om svåra händelser:

– Fråga gärna barnen om de undrar över något. Låt barnet få berätta om sina tankar och oro. Lyssna noga och öppna upp för samtal.

– Försök att svara så enkelt du kan på barnens frågor. Undvik för många detaljer. Har du inte svar är det okej att säga det.

– Om det är en kris eller katastrof i världen kan du berätta om vad som görs för att hjälpa de som drabbats.

– Låt inte din oro lysa igenom. Känslor smittar och barn kan läsa av din oro och ta över den.

– Var ärlig! Var noga med att det du berättar är sant, utan att skrämmas.

– Tänk på sättet som du pratar med barnet på. Undvik starka uttryck.

– Var lugn och avsätt tid för samtal.

– Gör saker tillsammans med barnen som distraherar från det som skrämmer. TV och radio behöver inte stå på konstant.

Källa: Röda korset: Så pratar du med barn om svåra saker

På sidan finns information anpassad till barn i olika åldrar.

Följande länkar delas också av skolor i Strängnäs kommun, som stöd för hur vuxna kan prata med barn om svåra händelser:

raddabarnen.se/rad-och-kunskap/foralder/prata-om-tragedier-och-katastrofer

krisinformation.se/forbered-dig/vid-personskador/stod-vid-oro/prata-med-barn-om-svara-saker

bris.se/om-bris/vart-arbete/bris-stodverksamhet/sa-pratar-du-med-barn-om-otacka-handelser

skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/att-prata-med-barn-och-unga-om-kriser-och-krig

Karta: Gripsholmsskolan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!