Tosteröbon Lars Wilén är ute och kör i trafiken nästan dagligen och inte sällan om kvällarna när mörkret lagt sig över staden. Nästan varje gång hickar han till, när mörkklädda människor plötsligt dyker upp vid övergångsställen eller intill vägen.
– De syns ju inte alls när de inte har reflexer på sig. Det har varit nära ögat flera gånger för mig och för mina kompisar som också är ute och kör mycket, säger 52-åringen.
Det är i just tätbebyggda områden med gatubelysning som de flesta mörkerolyckor där gående dödas eller skadas sker, enligt Trafikverket. Och det är i dessa miljöer som de flesta slarvar med reflexerna, säger Lars Nordquist, verksamhetsansvarig för Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF, i bland annat Sörmland:
– På landsbygden är människor i regel bättre på att använda reflex, där är det så tydligt att man inte syns. I stan tror väldigt många att det räcker med gatubelysningen för att man ska synas men det gör det inte.
I rådande vita vinterlandskap utgör de mörka kläderna som många av oss klär oss i en tacksam kontrast för bilförarna. De sämsta förutsättningarna, enligt Lars Nordquist, är mörk asfalt i kombination med regn mot vindrutan:
– En mörkklädd människa är då näst intill omöjlig att upptäcka, säger han.
Med hjälp av Lars Wilén och hans A-traktorkonverterade Volvo XC70 har tidningen låtit göra ett test för att visa synligheten med och utan reflexer. Med halvljuset påslaget har vi provat hur väl en person syns på olika avstånd – iklädd reflexväst, med enbart en liten reflex dinglande från jackfickan respektive helt utan reflexer.
– Ja, det här bevisar ju vad jag säger. Men det är så många som slarvar med reflexerna, säger Lars Wilén när testet är genomfört en kväll på parkeringen vid Svenska hem-arena, som är delvis upplyst på så sätt som kan liknas vid trafikmiljön i tätbebyggt område.
På 20 meters håll syns en person i väst mycket väl och reflexplattan blixtrar tydligt till i mörkret när ljuset träffar ytan. Konturerna av en människa helt utan reflexer går att urskilja – men då främst benen som är klädda i ett par jeans, den mörka jackan syns knappt.
På 50 meters håll syns personen i väst väl, och den lilla reflexen återger ett blänk. Människan utan reflexer syns inte alls på detta avstånd.
På 100 meters avstånd är det västen som fortfarande syns ordentligt i halvljus.
Vi testar även synligheten i väst på 150 meters avstånd. En diffust ljus fläck syns med halvljuset, det krävs helljus för att västen ska göra sitt jobb.
Tidningens resultat stämmer väl överens med information från NTF och Trafikverket – med reflex syns du på 125 meters avstånd, utan och i mörka kläder först på 20–30 meters avstånd.
Det går att göra mycket för att öka säkerheten för de oskyddade trafikanterna, anser Lars Nordquist från NTF, och nämner exempelvis gatubelysning som ökar i styrka eller börjar blinka när en fotgängare närmar sig:
– Men man måste även ta tillbaka ansvaret till den enskilde trafikanten. Ingen kan säga att de inte har råd med en reflex. Det är en livförsäkring som kostar 15 kronor, om ens det. Vi har delat ut så många reflexer att det skulle se ut som en jättegran på stan, om de användes. Men man byter jacka och glömmer bort reflexen eller så hamnar den i byrålådan.