Syftet med förstudien har varit att få en samlad bild av vilka beslut som har fattats om Larslunda och i vilka instanser besluten fattats.
Varför gav ni EY uppdraget?
– Vi kände bland annat att det florerade rykten och tyckte att det var lämpligt att göra en grund granskning och se om besluten var fattade i rätt ordning och rätt instans. Vi granskar så fort det finns behov av att något ska granskas, säger Jens Persson, ordförande kommunens förtroendevalda revisorer.
EY:S slutsats är att besluten har fattats i rätt instans enligt delegationsordning. Vidare skriver EY i sin bedömning att "Utöver beslut i kommunfullmäktige om ökad investeringsram för projektet har vi inom ramen för förstudien inte identifierat några väsentliga förändringar av projektets inriktning och omfattning".
Kommunens revisorer har också gett EY i uppdrag att granska kommunens avtalsförvaltning.
– Det var en planerad granskning. Den visade att bolagen har en hemläxa att göra, säger Jens Persson.
Det var alltså så att Strängnäs kommun fick grönt ljus på granskningen av avtalsförvaltning men på de kommunala bolagen Sevab och SFAB/SBAB hittades brister. Granskningen visade att varken Sevab eller SFAB/SBAB har ändamålsenliga styrdokument och rutiner för avtalsförvaltning. På revisionsfrågan "finns en ändamålsenlig roll- och ansvarsfördelning för kommunens avtalsförvaltning", blev svaret nej för SFAB/SBAB och delvis för Sevab.