Så ska Västerviken fyllas med liv och rörelse

Kubb eller hängmatta i parken, basket och skejtande på torget plus allehanda aktiviteter med företag och föreningar. Så ser sommaren i Västerviken ut, om kommunen får som den vill.

Fritidsenhetens Lenita Andersson, destinationskoordinator Karolina Zander, 
kontaktcentrets Emma Hjelm och kulturkontorets Tuomas Ylitalo i popup-parken, vars boxar återbrukas från tidigare evenemang.

Fritidsenhetens Lenita Andersson, destinationskoordinator Karolina Zander, kontaktcentrets Emma Hjelm och kulturkontorets Tuomas Ylitalo i popup-parken, vars boxar återbrukas från tidigare evenemang.

Foto: Åsa Wallin

Strängnäs2020-06-10 16:13

Under onsdagen möblerades Västervikstorgets stengrå yta upp med färgglada träkuber, inramningen till en mobil popup-park som under sommaren ska fyllas med aktiviteter för alla, särskilt ungdomar. 

Kommunen lägger en grund, sedan är förhoppningen att föreningar och företag ska fylla på området med liv och rörelse.

– Torget och parken kommer självklart att fortsätta vara för alla, men vi vill särskilt försöka skapa aktiviteter för unga och unga vuxna – en målgrupp som kanske inte alltid prioriteras, säger kommunens destinationskoordinator Karolina Zander.

För de ännu yngre barnen finns lekparken i andra änden av Västerviken, sommarlovsaktiviteter på Visholmen och, några minuter bort, skejtparken och Fritidsbanken med massor av utrustning för lek och sport att låna. 

En del grejer kommer nu dock att flyttas ner till torget. En prylbod ska stå öppen med exempelvis kubbspel, skejtbrädor, hängmattor och basketbollar till den korg som ska sättas upp intill.

– Vi kommer inte att ha personal på plats hela sommaren, utan det blir frihet under ansvar, säger Karolina Zander. 

Intill boden ska en liten skejtpark kantas av den nya graffitiväggen vid Multeum, som flyttas dit.

Popup-parken finansieras med 50 000 kronor från kommunens coronafond för stödåtgärder till företag och föreningar, som går mot en sommar med få vanliga aktiviteter och noll stora folkfester.

– Vi vill ge de här aktörerna möjlighet att ändå synas och anordna aktiviteter. De får också sälja produkter, men då ska det vara kopplat till en aktivitet, så det gäller att vara kreativ.

Under 11 juni–30 augusti kan grön- och stenytor och totalt fem marknadsstånd bokas gratis. Det görs via kommunens kontaktcenter, per telefon. 

– Vi vill ha en dialog med arrangören och göra klart vad som gäller. Man måste exempelvis följa coronarestriktionerna, det blir arrangörernas eget ansvar, säger Karolina Zander.

Alla uppmanas att själva marknadsföra sin aktivitet och lägga in den i evenemangskalendariet på kommunens hemsida, som inför den här sommaren gapar ovanligt tom. 

Det allra första popup-eventet är bokat nu på lördag den 13 juni. Då erbjuds prova på-paddling med Kanotkungen (förbokas), matlagning över öppen eld med Åsas smaker från landet och så berättar Naturkraft en del om skogsbad och att göra eld med tändstål.

Karta: Västervikstorget
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!