Leksaksbutiken öppnade han så sent som i våras. Inför sitt livs första julrush i branschen känner sig Jonas Falck, bland annat med tanke på rådande coronapandemi, osäker.
– Det är svårt att veta vad som kommer att hända framöver. Det skrivs så mycket om bland annat näthandel. Jag följer utvecklingen kring covid-19 hela tiden.
– Som ny i branschen känner jag mig orutinerad, säger Jonas Falck.
Hittills tycker Strängnäsbon att "folk sköter sig bra" men för säkerhets skull "uppfann" han ett slags trafikljus vid entrén.
– Om det är gott om plats inne lyser lampan grön, men jag kan styra om till röd inifrån butiken om det skulle bli trångt. Hittills har jag inte behövt tända den röda lampan, vi har stora ytor.
Lotta Vibeck var en av flera kunder som besökte affären samtidigt som tidningen.
– Lampan är ju en jättebra idé, säger Lotta Vibeck som köpte en docka till ett av sina barnbarn.
Det finns fler åtgärder än "trafikljuset" som ska få personal och kunder att känna sig säkra under julrushen.
Bland annat finns en neongrön väst med ordet trängselvärd tryckt på ryggen som någon ur personalen kan ta på sig i nödfall.
– Vi har även köpt hem munskydd, det står handsprit överallt, klistermärken i golvet som varnar, plexiglas och vi har dessutom öppnat en extra kassa för att köer ska undvikas. Men folk uppskattar läget här med egen ingång och parkering alldeles framför dörren, säger Falck.
– Det borde vara hälsosammare att handla av oss än att stå i någon paketkö och vänta, tillägger han.
En av Lekias närmaste grannar i Solberga är Intersport.
– Hittills upplever jag att vi har ett bra flöde, folk handlar lokalt i dessa tider. Jag ser även flera lite äldre kunder än vanligt under dagtid. De som vill ha något verkar dessutom vara väl förberedda, säger delägaren, och butikschefen, Christoffer Thurfjell.
Vad gör ni för att minska smittspridningen?
– Jag tycker aldrig att det blir riktigt trångt här inne, men vi kanske får fler kunder veckan före jul. Givetvis håller vi koll på antalet besökare, varnar med hjälp av skyltar och har gott om handsprit.
Elgiganten tog in en väktare i samband med Black friday, som för övrigt spreds ut över flera dagar.
– Blir det över 100 personer i lokalen känns det inte bra. Väktarna kommer tillbaka hit när vi misstänker nya toppar i julhandeln, berättar butikschefen Andreas Gelter.
Han berättar även att Elgiganten för tillfället erbjuder en slags drive-thru där kunderna beställer grejer på nätet och sedan kommer ut till Solberga och då tar emot varor på parkeringen.
– Annars följer vi de föreskrifter som finns från Folkhälsomyndigheten. Vi håller avstånd och erbjuder handsprit.
Även hos kollegan Elon tycks läget vara under kontroll.
– Folk uppträder med stor respekt och vi gör det bästa av situationen, hälsar butikschefen Göran Fredin.
Jysk är en annan stor kedja med verksamhet i Solberga.
"Vi har ända sedan i våras infört en lång rad rutiner med avsikt att minska trängseln och öka tryggheten både för medarbetare och kunder med anledningen av pandemin. Vi erbjuder bland annat handsprit, har kundvärdar med avsikt att kunder ska hålla avstånd. Vi känner oss, efter Black friday-helgen, stärkta av att ha ett system som fungerar", skriver presschefen Daniel Person i ett mejl.
"Hittills har kunderna i Solberga kunnat handla utan att trängas", tillägger han.