Politiker vill se dubbelspår ända till Södertälje syd

Kommunstyrelsen vet vad den vill när det gäller utveckling av järnvägen: längre sträcka med dubbelspår och satsning på stickspår. Nu skickas önskelistan, ett yttrande, vidare till Regeringskansliet.

"Det ska vara lätt att ta sig till Strängnäs kommun och att frakta saker hit", säger Anders Härnbro (S), kommunstyrelsens vice ordförande.

"Det ska vara lätt att ta sig till Strängnäs kommun och att frakta saker hit", säger Anders Härnbro (S), kommunstyrelsens vice ordförande.

Foto: Anna Hübsch

Strängnäs2022-02-18 12:01

Nu har Strängnäs kommun chansen att yttra sig och därmed påverka en nationell plan för transporters infrastruktur. Trafikverket har lagt fram ett förslag till en plan som ska gälla 2022 till 2033.

I veckan beslutade kommunstyrelsen om vad som från Strängnäs sida ska läggas fram för prioriterade områden.

Varför är det viktigt för Strängnäs att yttra sig om planen?

– Det är ett grundarbete för kommunal utveckling att vägar och järnvägar finns på plats. All infrastruktur är viktig för företag och besöksnäring. Det ska vara lätt att ta sig till Strängnäs kommun och att frakta saker hit, säger Anders Härnbro (S), vice ordförande i kommunstyrelsen.

Kommunstyrelsen vill se dubbelspår på hela sträckan Strängnäs–Södertälje syd.

– Det är svag kapacitet på Svealandsbanan. Om man ska kunna pendla mellan orter måste vi ha ett robustare system. Strängnäs tillhör primärt inte Sörmlands- eller Eskilstunas funktionella arbetsmarknadsområden utan vi tillhör Stockholms. Därför är pendlingen viktig.

undefined
År 2018 öppnade det andra spåret genom Strängnäs. Men kommunstyrelsen vill ha längre dubbelspår, från Strängnäs hela vägen till Södertälje syd.

Kommunstyrelsen vill också bevara de stickspår som finns från Svealandsbanan och utöka med nya.

– Vi behöver större satsningar på industrispår i Åkers styckebruk och Malmby i Strängnäs. I majoriteten jobbar vi hårt med att växla över från det som är dåligt för klimatet till det som är bättre. Om vi kan slopa några lastbilar per dag mot transporter på järnvägen så är det bättre.

Strängnäs samverkar med Region Sörmland i yttrandet till Trafikverket. Regionen vill se satsningar på sträckan Järna–Stockholm eftersom den i dag har brister i kapaciteten. Det gör att möjligheterna att utöka den regionala tågtrafiken till Stockholm söderifrån i rusningstid begränsas.

Strängnäs samverkar också i yttrandet inom de fyra Mälarstäderna där även Eskilstuna, Västerås och Enköping ingår. Kommunerna skriver i det gemensamma yttrandet att de saknar flera viktiga objekt för infrastrukturen i remissversionen av förslaget till nationell transportplan. 

Bland annat vill kommunerna se ökad kapacitet på Svealandsbanan, en satsning på Hjulstabron och att Riksväg 55 från Norrköping till Uppsala, som klassas som regionalt stråk, ska uppgraderas till nationell väg.

– Det är en så pass viktig väg att den borde lyftas över i den nationella infrastrukturplanen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!