Nitton butiker tävlade om att vinna julhandlarnas hjärtan. I lördags visade det sig att Tolv korgar hade tagit hem förstaplaceringen.
– Det är såklart jätteroligt. Vi fick ett mejl om att vi hade vunnit med god marginal, säger Emmeli Asp, på Tolv korgar.
Ur högtalarna strömmar julmusik och det är ganska många som jobbar med att iordningställa butiken inför tisdagen. Det betyder också att julskyltningen ryker för devisen är att upplevelsen ska bli en ny de två dagar då man har öppet i veckan.
– Vi ville vinna, dels för att vi är en verksamhet som bygger på volontärer och arbetskraft genom arbetsförmedlingen eller LSS, och dels för att det handlar om återvinning. Det här är vår sport, säger Stina Lewinson.
De gick alltså in för att segra. Stina Lewinson kom på ett koncept som hon bollade med Emmeli Asp och sedan gick det ganska fort. På en dag byggde hon sedan fönstret.
– Jag tänkte på Pettson och Findus, att man ser fler och fler detaljer ju mer man tittar. Jag ville att man skulle bli glad och känna julefrid. Lite som när man skakar på en glasbubbla så kommer det snö, berättar hon.
Skyltningen består av flera roliga inslag. Som stjärna i en gran kom en tumstock väl till pass. I girlangen hänger bestick och vid en sida står en folkdräkt från 1930-talet.
– Sedan hittade vi en bok om folkdräkter från förr och den passade jättebra ihop med folkdräkten, säger Stina Lewinson.
Förbipasserande verkar också ha gillat den sinnrika gestaltningen. Många stannar till och tittar, kommer in för att höra när grejerna ska säljas. Före öppnandet brukar folk köa i två tre timmar.
– Vi har börjat gå ut med infravärme och kaffe, säger Emmeli Asp och skrattar.
Under juldagarna kommer de att redovisa vart intäkterna går till i skyltfönstret.
– Vi har fördubblat vårt överskott, säger Emmeli Asp.
– Det är fantastiska siffror, utbrister Stina Lewinson.