Sämre kunskaper i matte i Strängnäs

Matematikprojektet skulle ge Sverige plus – men för Strängnäs noteras ett minus.

Strängnäs2016-06-11 21:05

Syftet med det nationella matematikprojekt som Strängnäs kommun gick med i 2012, var att landet som helhet skulle prestera betydligt bättre i den internationella Pisa-jämförelsen 2015 jämfört med 2009. Men kunskaperna i Strängnäs har inte utvecklats i önskvärd riktning, framgår av den slutrapport som ska tas upp på barn- och utbildningsnämndens sammanträde den 14 juni.

Med några få undantag ligger Strängnäselevernas resultat under de mål som kommunen har satt upp. Resultaten är också under snittet för den tredjedel av landets kommuner som har deltagit i projektet. Indikatorerna som har mätts 2013–2015 är bland annat andelen elever som når målen i alla ämnen, genomsnittligt meritvärde, andelen behöriga till gymnasiet och hur det gått på de nationella proven i matematik.

Som en kommentar till rapporten skriver Strängnäs grundskolechef Katarina Holmsten att matematikprojektets gång har präglats av personalbyten på alla nivåer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!