– Vi satsar rejält på cyklismen här, säger Anders Ekman, stadsmiljö- och servicechef på Strängnäs kommun, som vi träffar på aktuell plats tillsammans med projektansvariga Roland Åkesson
Regionförbundet står för halva kostnaden när Mälarvägen förses med gång- och cykelbana.
Kommunen har dock frångått sin ursprungliga plan.
Från Enköpingsvägen sett ska gång- och cykelbanan anläggas på höger sida, i stället för den vänstra, så att inte trafiken pressas upp mot tomterna.
– Vi ska brevledes informera de boende om bygget som jag tror kan starta i juni. Det kommer gå ganska snabbt att anlägga den här banan, berättar Anders Ekman.
Kommunens bedömning är att Mälarvägen i grunden så pass bred att bilismen inte ska påverkas nämnvärt av att en gång- och cykelbana byggs.
– Cirka två och en halv meter bred blir den, säger Roland Åkesson och tar några kliv ut i gatan för att markera.
– Det är också ett sätt att bromsa biltrafiken, förklarar Anders Ekman
Stadsmiljö- och servicechefen fortsätter:
– Här används kantsten av samma typ som finns på den nya banan nedanför Multeum. Innanför kanten lägger vi på asfalt. Gång- och cykelbanan blir därmed någon decimeter högre än själva gatan.
– På detta sätt kan vi få fler yngre personer att cykla eller gå till Abborrbergets badplats än att de ska låta sig skjutsas.
Likväl kommer kommunen att göra bilparkeringen, som vackra sommardagar tenderar att bli överfull, mer lättillgänglig.
Anders Ekman berättar att parkeringsrutor ska målas för att slippa nuvarande kaos.
Som vi tidigare omtalat har kommunen för avsikt att anlägga en gång- och cykelbana förbi den gamla bensinstationen på Flodins väg för att komplettera den som färdigställdes våren 2020. Roland Åkesson berättar att det troligen blir av i samma veva som bygget på Mälarvägen.
– Vi ska även utse en lämplig plats för ett övergångsställe i början av Mälarvägen. Målet är att länka ihop så många cykelvägar som möjligt, säger Ekman.
Han utlovar även en översyn av övergångsstället vid infarten till Vargholmen närmare brofästet
I samband med våra artiklar om möjlig ny rutt för skolbussar via Frejastråket berättade Anders Ekman om en likaledes möjlig gång- och cykelbana förbi Mälarblick och upp till Strängnäs Montessori.
På teknik- och fritidsnämndens möte den 28 mars kommer han att informera om dagsläget.