Maria, som arbetar på ett företag i Strängnäs kommun, blev överrumplad av telefonsamtalet som hade kopplats till henne från en kollega på jobbet.
Hon brukar vara kort mot försäljare, men eftersom hon trodde att det var kollegan som ringde var hon inte lika formell som vanligt när hon svarade.
Personen i telefonen presenterade sig med förnamn och sa att hon ringde från MCS. Sedan erbjöd hon Maria biobiljetter eller presentcheckar som tack för medverkan i en marknadsundersökning några månader tidigare. Kvinnan sa också att MCS handlar med kontorsmaterial och toner.
Maria kunde inte minnas att hon deltagit i någon marknadsundersökning, men tackade ändå ja till biobiljetterna.
– I vanliga fall vet jag att man får inget gratis här i världen. Men den här gången var jag helt avväpnad eftersom vi hade skrattat och skojat lite innan.
Kvinnan i telefonen bad om Marias privata adress för att kunna skicka hem biljetterna till henne. Maria uppgav då sin hemadress.
Personen från MCS började sedan ställa frågor om Maria skulle resa bort på semester. När Maria frågade varför hon undrade om hennes semesterplaner avslutade kvinnan från MCS samtalet.
– Min första tanke var ju att det var någon som ville ha reda på när mitt hus stod tomt så jag gjorde ju omedelbart en polisanmälan om ofredande, berättar Maria.
Hon pratade med sin chef som gick in på Förenade Bolags hemsida där MCS fanns uppsatt på varningslistan. Förenade Bolag är ett av landets största nätverk av företag som jobbar mot bluffakturor.
Enligt Förenade Bolag innehåller MCS:s fakturor ofta uppgifter som är medvetet felaktiga. Företagets tillvägagångssätt kännetecknas av att telefonsamtalet inleds med att locka med en gåva för att sedan gå in i försäljningsmomentet. Order gäller ett stort antal skrivartoners till en hög kostnad.
– Jag tror faktiskt att det är mer riktat mot vårt företag. Vad det här handlar om är att ta reda på när jag är på semester så att hon kan ringa till en vikarie när jag inte är här och säga att din kollega har varit i kontakt med oss och skulle beställa toner. Sedan går det ut fakturor till jättedyra priser, säger Maria.
Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, berättar att den absoluta majoriteten av småföretagare vid något tillfälle har drabbats av en bluffaktura. Han tycker att det är bra att googla företag som man tycker verkar vara konstiga.
– Google är ett väldigt bra verktyg för att få en känsla för om det är jag som är dum i huvudet eller om de verkligen försöker lura mig. Och ser man då att det kanske finns ett 30-tal andra drabbade så inser man ganska snart att det här är rätt fula fiskar, säger Per Geijer.
Millennium Computer Systems, MCS, är baserat i Stockholm. Företaget hade förra året en försäljning på 13,5 miljoner kronor och gjorde en förlust på 729 000 kronor.
Maria vill varna andra människor så att de inte råkar illa ut.
– Det är så oerhört obehagligt. Det är jätte-jättelätt att bli lurad.
Eskilstuna-Kuriren har bett MCS om en kommentar. Företaget har svarat att någon kommentar inte kan lämnas förrän efter semestern.
Fotnot: Maria heter egentligen något annat.