SFI-lärarens distansknep: Vloggar med eleverna

Utmaningarna var många när svenska för invandrare, SFI, med kort varsel övergick till distansundervisning förra våren. Med uppfinningsrikedom har lärarna löst de flesta. "Vi tvingades ju till att bli kreativa", säger läraren Karin Carling.

Flera av Karin Carlings elever kan inte läsa eller skriva på något språk. Att jobba med video ger därför nya möjligheter, anser hon.

Flera av Karin Carlings elever kan inte läsa eller skriva på något språk. Att jobba med video ger därför nya möjligheter, anser hon.

Foto: Åsa Wallin

Strängnäs2021-01-30 07:00

– Vartefter eleverna lär sig mer och mer kan de ju efter hand ta till sig Teams (ett datorprogram för videomöten, reds. anm.) och ha lektioner via det. Men på nybörjarnivå måste man göra det enkelt. Vi var tvungna att ta den digitala teknik som eleverna var bekanta med.

Karin Carling undervisar elever i det som kallas för studieväg ett. Här går bland annat de som saknar tidigare skolgång – och därmed har tuffa förutsättningar från starten.

– Många kan inte läsa eller skriva på något språk, förklarar hon. 

Alla har inte heller tillgång till en dator eller kan för den delen hantera en sådan. 

Lösningen för Karin Carling blev chattprogram i mobilen. Med hjälp av det håller hon kontakt med eleverna och länkar till sin videoblogg, även kallad vlogg. Här laddar hon regelbundet upp små inspelningar.

I filmerna får eleverna till exempel möta Karin Carling under julförberedelserna, vid en utflykt till Strängnäs väderkvarn eller i Ugglans park. Hon går även igenom enklare texter med eleverna.

– Vi tvingades ju till att bli kreativa, säger hon.

Har du blivit en influerare nu?

– Nej, mina barn brukar skoja om det, men jag ser mig absolut som lärare, skrattar Karin Carling.

Tekniken kan dessutom skapa huvudbry för henne då och då.

– En del elever tittar på vloggen det första de gör på morgonen. Då blir man ju stressad när tekniken strular.

I stort sett har det nya arbetssättet dock öppnat många dörrar.

– Just på den nivån jag undervisar på kan eleverna inte själva föra anteckningar. Då är det en stor fördel med en video där de kan gå tillbaka och lyssna om flera gånger. 

Dessutom får eleverna digitala färdigheter på köpet – något som också står på schemat.

Samtidigt går inte allt att lösa via appar. 

– Det man saknar med distans är den direkta feedbacken. Ofta ser man på ansiktsuttrycket: den här eleven förstod direkt vad jag menar.

Även att öva uttal och skrivinlärning är mycket svårare på distans, enligt Karin Carling. Och så kan den personliga kontakten mellan lärare och eleverna lätt bli lidande.

– De vill tillbaks till klassrummet, de saknar att få gå till skolan, säger Karin Carling.

 I framtiden spår hon därför en undervisning som bjuder på det bästa av båda.

– Jag tror absolut att jag kommer att fortsätta jobba med bloggen framöver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!