Bilar och hundar påverkas av saltet – kö till tvätten

Snö, slask och halka i Strängnästrakten har renderat i flitig saltning av vägarna. "Åker man på E 20 mellan Strängnäs och Eskilstuna blir bilen snabbt smutsig", säger Stallarholmsbon Patrik Hangaard medan han väntar på sin tur vid Gulfs biltvätt i Biskopskvarn.

Patrik Hangaard i kön till Gulfs automattvätt: "Det ligger mycket salt ute på E 20."

Patrik Hangaard i kön till Gulfs automattvätt: "Det ligger mycket salt ute på E 20."

Foto: Lars Kilström

Strängnäs2021-12-21 06:39

Han uppskattar att han tvättat bilen tre gånger den senaste månaden.

– Det ligger mycket salt på vägen, konstaterar Patrik Hangaard.

För just Gulf innebär saltsäsongen lite av en boost.

– Många behöver tvätta bilen och många köper spolarvätska av oss, säger ägaren Monica Zentio.

Stationen har en automattvätt och två gör det själv-varianter som är öppna 24 timmar om dygnet.

undefined
"Det går åt massor av spolarvätska den här tiden på året", säger Hans Zentio och Monica Zentio på Gulf i Biskopskvarn.

– Just nu är alla tre upptagna, i torsdags sålde vi 50 tvättar, förklarar Monica Zentio under fredagens rusning.

– Vi använder inga miljöfarliga produkter och en stor del av vattnet återanvänds, tillägger hon.

På lagret visar hon upp ett stort upplag med spolarvätska.

– Den har nog sålts slut inom två veckor, gissar Monica Zentio.

En annan bransch som påverkas positivt av saltningen är djuraffärerna.

– Här har vi strykande åtgång på skor och annan skyddsutrustning för hundar, det är viktigt att skydda sina djur, förklarar Åse Rönnlund hos Strängnäs djuraffär på Storgatan i Strängnäs.

undefined
Åse Rönnlund arbetar på Strängnäs djuraffär på Storgatan.

Hon känner sig något kluven:

– Som djurvän och hundägare skulle jag med fördel se att de inte saltade trottoarerna.

Vivianne Jansson är ordförande i Strängnäs brukshundklubb och konstaterar att salt är något som fräter på hundarnas tassar. Ändå vill hon inte fördöma bekämpningsmedlet.

– Hur man än gör blir det tokigt, utan saltning kan det lätt uppstå olyckor. Så jag är tudelad. Hundar varierar i känslighet. Jag har sett att fler och fler köpt skor till sina hundar för att de inte ska få ont.

Har du själv skaffat sådana skor åt dina djur?

– Nej, jag bor utanför stan och våra promenader äger rum i skogen eller på grusvägar, där förekommer inte salt. Det är så klart värre inne i stan, för de som går på trottoarerna med sina hundar.

Strängnäs kommun ansvarar för saltningen i främst tätorterna

undefined
"Saltlake på gång- och cykelbanor är mycket effektivt", säger Marie Ollman, enhetschef för gata och park, vid ett av kommunens fordon.

Marie Ollman, enhetschef för gata och park, håller med om att bilar tar stryk av saltning.

– Det kan öka problem med rost, konstaterar hon.

Vad säger du apropå att hundar kan få ont?

– Man får se till att smörja tassarna så att de inte torkar ut.

Enligt Marie Ollman är salt och saltlake en relativt liten del av den halkbekämpning som Strängnäs kommun bedriver.

– Saltlake används på gång- och cykelbanor. Det började vi med 2016 eller 2017. Det är väldigt effektivt, och underlättar för de som cyklar eller drar barnvagnar, säger Marie Ollman och visar upp ett aktuellt arbetsfordon i depån på Vältstigen.

– För att snabbt bekämpa snö och halka på så kallade bussgator är det saltning som gäller. Då används lastbilar. Utan saltade vägbanor kan bussarna bli stående, vid halka tar de sig inte fram där det är kuperat. På villagator sandar vi däremot, berättar Marie Ollman.

undefined
Marie Ollman i kommunens saltdepå på Vältstigen.

Vad är skillnaden mellan salt och saltlake?

– Saltlake är utblandad med vätska. Dels för att minska totala andelen salt som används, dels så upplevs saltlake stanna längre på vägbanan än ren salt, berättar Kristina Svinhuvud, kommunens va- och återvinningsstrateg.

Vilka risker utsätts miljön för när dessa medel används?

– Salt har en hämmande påverkan på framför allt växtlighet och minskar då den lokala mångfalden. I större doser är salt skadligt för djurliv. Mot bakgrund av det försöker väghållare i möjligaste mån att hitta alternativa metoder.

Så gör Trafikverket

Trafikverket har nästan 10 000 mil statliga vägar och cirka 25 procent av dem saltas då ingen annan halkbekämpningsmetod fungerar. 

"Vi saltar på högtrafikerade vägar och där det ofta är snabba temperaturväxlingar. Det finns negativa effekter som vi är väl medvetna om, men utan salt skulle främst den tunga trafiken stanna. Vi arbetar med förbättrade metoder och försöker ständigt att minska saltmängden", står det på hemsidan.

Källa: Trafikverket.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!