Inga fler påsar på lådan – nu ska beställningen ske digitalt

Sevab byter system för att få hem nya färgsorteringspåsar.
Men allt har inte gått enligt planerna – och flera förändringar har tvingats göras.
– En pilotgrupp har testat det nya systemet under oktober, säger Göran Holmström, utredare och uppdragsledare på Sevab.

Göran Holmström, utredare och uppdragsledare på Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö, ESEM, berättade nyligen om att de byter färg på två av sopsorteringspåsarna. Nu byter de även system för hur kunderna får hem påsarna, det är slut med påse på brevlådan.

Göran Holmström, utredare och uppdragsledare på Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö, ESEM, berättade nyligen om att de byter färg på två av sopsorteringspåsarna. Nu byter de även system för hur kunderna får hem påsarna, det är slut med påse på brevlådan.

Foto: Niklas Holm

Strängnäs2024-12-02 09:57

Nyheten i korthet

  • Strängnäs Energi AB (Sevab) ändrar system för beställning av färgsorteringspåsar. Kunderna kommer nu att beställa påsar digitalt via "Mina sidor" på Sevabs hemsida eller via en kommande app.
  • Förändringen beror på att Postnord, som har avtalet med påsutdelning, har fått skyddsstopp på sättet att dela ut påsarna och inte besöker alla adresser lika ofta längre.
  • Det nya systemet syftar till att skapa en mer hållbar arbetsmiljö och effektivare utdelning, samt säkrare leverans av nya påsar till kunderna.

I dag beställer Sevab:s kunder nya påsar genom att hänga ut en färgpåse de behöver fler av på brevlådan.

Nu ändras det invanda systemet. 

– Det blir ett helt nytt sätt nu. Kunderna behöver gå in på "Mina sidor" på Sevab:s hemsida eller ladda ner vår app, när den är färdig, för att beställa påsar. Då blir de adresserade och levereras som ett paket i brevlådan, säger Göran Holmström, utredare och uppdragsledare på Sevab.

undefined
"Det blir ett helt nytt sätt nu. Kunderna behöver gå in på "Mina sidor" hos EEM eller ladda ner vår app, när den är färdig, för att beställa påsar. Då blir de adresserade och levereras som ett paket i brevlådan", berättar Göran Holmström, utredare och uppdragsledare på Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö, ESEM.

Sevab:s app är inte lanserad när det nya beställningssättet tas i bruk, men ska enligt planen dyka upp inom kort.

– Det finns två anledningar till att vi byter system. Postnord, som har avtalet med påsutdelning har fått skyddsstopp på sättet att dela ut påsarna och var tvungna att ta fram en ny lösning.

Den andra anledningen är att Postnord effektiviserar och besöker inte alla adresser lika ofta längre.

– I och med detta händer det att våra kunder hänger ut påsar och det tar lång tid innan de får nya. Målet med det nya systemet är att det ska bli en hållbar arbetsmiljö och effektivare utdelning. Samt en säkrare leverans med nya påsar till kunderna.

undefined
Hos Postnord i Eskilstuna har brevbärarna tidigare själva fått hämta färgsorteringspåsar i rullar på sitt lager. Nu ska rullarna delas ut i färdigpackade paket.

Blir inte brevbärarna överösta med paket i stället?

– Det är samma mängd påsar som ska delas ut men är paketerade på ett annat sätt. Brevbärarna behöver heller inte åka runt med massor av påsar i postbilen som inte delas ut samma dag, förklarar Göran Holmström.

Från början var det tänkt att man skulle kunna beställa upp till nio påsar i en leverans men det har förändrats.

– Man beställer det man behöver, men det är tre rullar i varje paket. Man bestämmer själv vilka färger man vill ha i paketet och behöver man fler än tre rullar så får man göra en beställning till, med tre rullar. Med det nya sättet att beställa påsar kommer utdelningen bli mer hållbar och leveranssäkerheten att öka.

undefined
Nu är det är slut med att hänga påsar på brevlådan.

Anledningen till förändringen är enligt Sevab att de inte kommit helt överens med Postnord om hur det ska fungera. Postnord har bland annat begärt max tre rullar per paket och vill dessutom att Sevab ska ha paket färdigpackade som sedan delas ut till kund. Hur det exakt ska se ut framöver får Sevabs kunder vara med och tycka till om.

– I samband med införandet av nya beställningsrutinen kommer vi att göra en kundundersökning på hur kunden skulle vilja att detta ska fungera, förklarar Holmström.

– Om någon kund skulle missa informationen kommer brevbäraren att lämna en flyer eller vykort i brevlådan. Detta sker om en kund hängt ut en påse på sin brevlåda efter att vi har bytt system.

undefined
Göran Holmström, utredare och uppdragsledare på Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö, ESEM, berättade nyligen om att de byter färg på två av sopsorteringspåsarna. Nu byter de även system för hur kunderna får hem påsarna, det är slut med påse på brevlådan.

Tror ni att det nya beställningssättet kommer att fungera smärtfritt?

– Jag tror att de flesta kunderna kommer att hantera det nya sättet att beställa påsar. Annars kan man ringa vår kundtjänst för att få hjälp.

I dag har Strängnäs cirka 10 000 hushåll som sorterar sitt avfall via färgpåsar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!