Beslutet fattades på teknik- och fritidsnämndens möte tidigare i veckan. Men när tidningen ringde upp Leif Hedin var han ovetandes.
– Jag hade inte ens fått ett förhandsbesked. Jag har väntat länge på ett beslut, men det här verkar så himla byråkratiskt.
Den traktor med djurtransport han använder för att frakta boskap till Tosterön väger 10 ton.
Enligt den lokala trafikföreskriften får fordon med en bruttovikt som överstiger 3,5 ton inte nyttja bron.
I beslutet står bland annat "Att tillåta tung trafik över Tosteröbron anses inte ligga i linje med brons bästa, och ska minimeras i så hög grad det går." Man vill därmed minimera risken för driftstörningar.
– Vi ska vara restriktiva med dispenser, säger Maria Sigurd, trafikhandläggare, som undertecknat tjänsteutlåtandet.
– Kommunen hanterar ärendena så fort vi hinner, påpekar hon.
Leif Hedin har varje år skickat in en ansökan om dispens. Så sent som i fjol blev den beviljad av teknik- och fritidsnämnden.
– Årets ansökan skrev jag tidigt. Jag har väntat på besked ...
Eftersom beskedet dröjt bestämde han sig för att redan i mitten av maj köra ut lamm och tackor, en lättare transport.
– Men några kor på Tynäs blir det inte i år. Det handlar om sex djur som får beta någon annanstans.
Att använda sig av Strängnäsbron är en omöjlighet, enligt Leif Hedin.
– Resan blir för lång och folk lever rövare om de ser en djurtransport. Jag får inte köra fortare än 40 kilometer i timmen.
Anders Ekman, stadsmiljö- och servicechef, berättar om bakgrunden:
– Enligt en expert utifrån som var här i våras i samband med en reparation är det tre trumfkort vi har beträffande Tosteröbron: Låg hastighet, få broöppningar och förbud av tung trafik. Utifrån detta har politiken fattat helt rätt beslut.
Till och med 1981 gick riksväg 55 genom centrala Strängnäs vilket betydde ett enormt slitage på bron i form av inte minst lastbilar.
– Nu har vi en gräns vid 3,5 ton, betonar Anders Ekman som även säger att kommunen vill ha bort tyngre trafik från stadskärnan.
– Det är tillräckligt med fordon som åker här ändå.
Men bussar i linjetrafik får fortsätta trafikera Tosteröbron?
– Det måste man köpa. Vi kan inte dra om linjerna, vi har många som åker till skolor och eller bor i Stavlund till exempel som reser kollektivt. Att prioritera kollektivtrafiken är det klokaste vi kan göra i situationen.