I Mariefred stÄr vattnet högt kring Gripsholms slott.
Ăven pĂ„ kyrkogĂ„rden kan man ser man stora vattensamlingar.
Det Àr dock inget ovanligt, berÀttar kyrkogÄrdsansvariga Tommy Mattsson.
â Det Ă€r det varje Ă„r, i Ă„r Ă€r det ovanligt lite.
KyrkogÄrden ligger pÄ gammal sjöbotten, och det Àr nÀr det fortfarande Àr tjÀle i marken som smÀltvattnet inte riktigt hinner rinna undan. Detta brukar inte orsaka nÄgra skador pÄ vÀxter eller gravstenar, sÀger Tommy Mattsson.
â Det Ă€r inget vi ser som ett större problem och det Ă€r ingen som klagar. NĂ€r tjĂ€len gĂ„r ur rinner det undan, sĂ€ger han.
VÀrre Àr det nÀr en vÀg blir översvÀmmad. MÀnniskor kan bli strandsatta eller tvingas köra lÄnga omvÀgar om trafiken leds om.
I StrÀngnÀs kommun har Trafikverket tidigare i veckan varnat översvÀmningsrisk pÄ vÀg 910 mellan MerlÀnna och à kers styckebruk, dÀr LÀnnasjön mynnar ut i BergaÄn som brusar högt alldeles intill körbanan.
NÀr tidningen besökte platsen pÄ tisdagseftermiddagen var dock lÀget lÄngt i frÄn akut och pÄ onsdagsförmiddagen hade Trafikverket tagit bort varningen.
VÀrre sÄg det pÄ vÀg 980 mellan Stallarholmen och Mariefred, dÀr vÀgen gÄr igenom vÄtmarken Fatburen, brukar det vara översvÀmning, och nu Àr vattnet nÀstan i nivÄ med vÀgbanan pÄ vissa stÀllen.
Peter Miinalainen Àr projektledare för underhÄll vid Trafikverket i Sörmland. Han berÀttar att det finns olika ÄtgÀrder man kan ta till för att undvika översvÀmmade vÀgbanor.
â Man kan till exempel lĂ€gga ut sandsĂ€ckar eller andra saker pĂ„ vĂ€gen sĂ„ att det blir som en barriĂ€r. Men sedan handlar det ocksĂ„ om vad översvĂ€mningen beror pĂ„. I vissa fall Ă€r det tyvĂ€rr sĂ„ att man helt enkelt bara mĂ„ste lĂ„ta vattnet rinna undan.
DÄ mÄste trafiken ledas om, vilket kan innebÀra stora omvÀgar för trafikanterna.
â Men ska man tĂ€nka framĂ„t kanske vĂ€gen ska höjas, eller som pĂ„ vĂ€g 980 vid Fatburen, dĂ€r har vi bytt trummor.
Ett annat kÀnsligt stÀlle i kommunen Àr pÄ 971 pÄ Vansö mellan NÀset och VÀltesta, dÀr det svÀmmar över ibland. DÀr skulle en vÀghöjning bli ett enormt projekt eftersom vÀgen i dag ligger pÄ pÄlad mark och pÄlningen i sÄ fall skulle behöva göras om.
â Vi har kikat pĂ„ att höja den vĂ€gen men det blir komplicerat, sĂ€ger Peter Miinalainen.