I Mariefred står vattnet högt kring Gripsholms slott.
Även på kyrkogården kan man ser man stora vattensamlingar.
Det är dock inget ovanligt, berättar kyrkogårdsansvariga Tommy Mattsson.
– Det är det varje år, i år är det ovanligt lite.
Kyrkogården ligger på gammal sjöbotten, och det är när det fortfarande är tjäle i marken som smältvattnet inte riktigt hinner rinna undan. Detta brukar inte orsaka några skador på växter eller gravstenar, säger Tommy Mattsson.
– Det är inget vi ser som ett större problem och det är ingen som klagar. När tjälen går ur rinner det undan, säger han.
Värre är det när en väg blir översvämmad. Människor kan bli strandsatta eller tvingas köra långa omvägar om trafiken leds om.
I Strängnäs kommun har Trafikverket tidigare i veckan varnat översvämningsrisk på väg 910 mellan Merlänna och Åkers styckebruk, där Lännasjön mynnar ut i Bergaån som brusar högt alldeles intill körbanan.
När tidningen besökte platsen på tisdagseftermiddagen var dock läget långt i från akut och på onsdagsförmiddagen hade Trafikverket tagit bort varningen.
Värre såg det på väg 980 mellan Stallarholmen och Mariefred, där vägen går igenom våtmarken Fatburen, brukar det vara översvämning, och nu är vattnet nästan i nivå med vägbanan på vissa ställen.
Peter Miinalainen är projektledare för underhåll vid Trafikverket i Sörmland. Han berättar att det finns olika åtgärder man kan ta till för att undvika översvämmade vägbanor.
– Man kan till exempel lägga ut sandsäckar eller andra saker på vägen så att det blir som en barriär. Men sedan handlar det också om vad översvämningen beror på. I vissa fall är det tyvärr så att man helt enkelt bara måste låta vattnet rinna undan.
Då måste trafiken ledas om, vilket kan innebära stora omvägar för trafikanterna.
– Men ska man tänka framåt kanske vägen ska höjas, eller som på väg 980 vid Fatburen, där har vi bytt trummor.
Ett annat känsligt ställe i kommunen är på 971 på Vansö mellan Näset och Vältesta, där det svämmar över ibland. Där skulle en väghöjning bli ett enormt projekt eftersom vägen i dag ligger på pålad mark och pålningen i så fall skulle behöva göras om.
– Vi har kikat på att höja den vägen men det blir komplicerat, säger Peter Miinalainen.