Konsumentverkets lista över branscher som konsumenterna har mest problem med, placerar telekommunikationstjänsterna i topp, eller botten vilket man vill. Med den branschen upplever konsumenterna sig ha störst problem totalt sett, enligt en konsumentundersökning gjord hösten år 2012.
Mest bekymmer får den kund som sluter ett avtal på plats, öga mot öga med försäljaren. Då finns inget krav på öppet köp.
— Ångerrätt har man bara i 14 dagar om man handlar över Internet eller i samband med telefonförsäljning, enligt distans- och hemförsäljningslagen. En butik kan också ha ångerrätt men det är något de i så fall själva erbjuder och inget de måste ha enligt lag, säger Hans Lundin, presschef vid Konsumentverket.
Phone family gjorde i slutänden mer än vad lagen kräver. Klas Nordlings nota sänktes till hälften. Jon Hjertenstein, vd vid Phone family, känner till ärendet och är nöjd med att hans bolag och kunden kunde mötas på halva vägen.
— Man har 14 dagars öppet köp. Har du en obruten förpackning får du lämna tillbaka, samma sak gäller med abonnemang om du inte har börjat ringa, säger han.
Får era säljare provision?
— De har både kollektivavtalsansluten grundlön och bonus som beror på hur mycket de säljer.
Ska säljare ta hänsyn när de har att göra med mindre starka grupper som väldigt gamla, unga eller mindre bemedlade?
— Det är klart att vi inte särskiljer någon. Man ska vara trevlig och ge bästa möjliga service samt 14 dagars öppet köp. Det är inte alla som erbjuder det.