Vi ringde upp honom apropå den bistra kritik som framkom i fredagens tidning gällande sophuset vid Regementsgatan 45.
Dålig disciplin med dumpade grovsopor störde ordningen och en fastighetsskötare berättade att han hade tvingats storstäda på måndagen.
HSB:s fastighetsförvaltare Lennart Sjögren poängterade dessutom att folk som flyttade valde att lämpa av saker. Något som ofta inträffar kring vissa helger.
– Jag känner till området, och vi jobbar med att få ut information, säger Jari Backeliv.
Hans bolag gör flera besök i veckan på nämnda adress.
– Där har vi på Esem monopol vilket är smidigt, konstaterar Jari Backeliv.
Vissa kärl – som det för matrester – töms två gånger i veckan, andra en gång i veckan och vissa var 14:e dag.
Men grovsopor ingår alltså inte i utbudet.
– Där är tanken att ägaren ska uppsöka en återvinningscentral, annars går det att beställa en tjänst från oss, fortsätter Jari Backeliv.
I sopbilarna finns ett dataprogram där personalen noterar eventuella avvikelser, till exempel om soputrymmena är röriga eller om någon sett råttor.
– I så fall skickar vi brev eller mej till fastighetsägaren, eller pratar med vaktmästare, säger Jari Backeliv.
Tycker du att ni generellt sett har problem med folk som missköter sopsorteringen?
– Nej, tvärtom är våra kunder jätteduktiga. Men överlag finns ett förbättringsarbete att göra, därför jobbar vi efter en nollvision. Målet är att sorteringen ska bli klockren.