"Sopsorteringen ska bli klockren"

"Det finns problem, men jag upplever dem som sporadiska." Orden kommer från Jari Backeliv, avdelningschef för transport och hushåll på Eskilstuna Strängnäs energi och miljö.

Soprummet vid Regementsgatan 45 har varit föremål för bister kritik.

Soprummet vid Regementsgatan 45 har varit föremål för bister kritik.

Foto: Privat

Strängnäs2020-02-10 19:35

Vi ringde upp honom apropå den bistra kritik som framkom i fredagens tidning gällande sophuset vid Regementsgatan 45.

Dålig disciplin med dumpade grovsopor störde ordningen och en fastighetsskötare berättade att han hade tvingats storstäda på måndagen.

HSB:s fastighetsförvaltare Lennart Sjögren poängterade dessutom att folk som flyttade valde att lämpa av saker. Något som ofta inträffar kring vissa helger.

– Jag känner till området, och vi jobbar med att få ut information, säger Jari Backeliv.

Hans bolag gör flera besök i veckan på nämnda adress.

– Där har vi på Esem monopol vilket är smidigt, konstaterar Jari Backeliv.

Vissa kärl – som det för matrester – töms två gånger i veckan, andra en gång i veckan och vissa var 14:e dag.

Men grovsopor ingår alltså inte i utbudet.

– Där är tanken att ägaren ska uppsöka en återvinningscentral, annars går det att beställa en tjänst från oss, fortsätter Jari Backeliv.

I sopbilarna finns ett dataprogram där personalen noterar eventuella avvikelser, till exempel om soputrymmena är röriga eller om någon sett råttor.

– I så fall skickar vi brev eller mej till fastighetsägaren, eller pratar med vaktmästare, säger Jari Backeliv.

Tycker du att ni generellt sett har problem med folk som missköter sopsorteringen?

– Nej, tvärtom är våra kunder jätteduktiga. Men överlag finns ett förbättringsarbete att göra, därför jobbar vi efter en nollvision. Målet är att sorteringen ska bli klockren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!