Det råder för tillfället högsäsong när det kommer till viltolyckor på våra vägar. I Strängnäs kommun har det skett 536 viltolyckor under de senaste tolv månaderna, visar statistik från Nationella Viltolycksrådet som Newsworthy sammanställt.
Fjolårets siffra i Strängnäs är högre än genomsnittet för viltolyckor i Sverige under de senaste tio åren (444 olyckor per år).
– Vi ser att vildsvinsolyckorna ökar både i hela Sörmland och i landet i stort, säger Jan Olevall.
Enligt Olevall är det svårt att peka ut en specifik anledning till det. Men han tror att det har mycket att göra med en växande stam av vildsvin.
– Det sker många vildsvinsolyckor mellan Mariefred och Stallarholmen (väg 980) hela året. Även på E 20 när de kommer innanför påfarter. Så det är inte helt riskfritt att köra på E 20 fastän det finns viltstängsel.
Två andra vägar som också toppar listan på olycksdrabbade vägar i kommunen är riksväg 55 och länsväg 900. Generellt sett så sker de flesta viltolyckorna på större vägar med tyngre trafik och ungefär en femtedel på småvägar.
Jan Olevall tycker att bilister många gånger är dåliga på att märka ut platserna efter olyckan.
– Man är skyldig att kontakta polisen. Om man tycker att det är lite otäckt att behöva se vildsvinet kan man testa att åka 100 meter och sedan markera ut platsen. Viktigt är då att också säga till att man kört 100 meter när man kontaktar oss.
Enligt Jan Olevall har detta blivit ett omfattande problem för eftersöksjägarna under de senaste åren.
– Det gör det svårt för dem. Många gånger hittar de aldrig fram till platsen.
När vi når Jan Olevall under onsdagen har det under dagen rapporterats in 15 viltolyckor i Sörmland.
– Av erfarenhet så väntas det komma in ungefär lika många under kvällen. Hittills är det här rekord för hösten.
Han uppmanar även trafikanter att anpassa hastigheten i gryning och skymning för att undvika olyckor i största möjliga mån.
– Sänk hastigheten. Står det 80 och det är skymning så behöver man absolut inte hålla 80. Då kan man sänka farten och kanske köra 70 istället.