Sträckan Örebro-Eskilstuna- Strängnäs- Stockholm-Uppsala har varit sämst i klassen under samtliga månader som det samlats in statistik för i år.
Under juni och juli var ungefär vart femte tåg försenat mer än fem minuter.
I augusti var det ännu sämre: Endast 71 procent av tågen höll måttet för punktlighet.
– Punktligheten var generellt låg i augusti, även på flera av de andra Sörmlandslinjerna. Situationen i augusti var, jämfört med de tidigare månaderna, exceptionellt dålig, säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik.
Den kanske största påverkansfaktorn för det var det stora elfel som inträffade söder om Stockholm och pågick i nära nog en vecka, berättar Katarina Myrberg.
En annan faktor är att det är en tämligen lång tåglinje, säger hon vidare:
– Med längre tåglinjer finns det större risk för att det kan uppstå händelser längs vägen som gör att tågen blir försenade. Förseningen riskerar sedan att växa under resans gång.
– När det gäller den här sträckan så är det enkelspår på vissa delar. Det gör att om ett tåg blir försenat från det ena hållet så kan det behöva stå och vänta extra länge när det inte kan komma förbi på enkelspåret.
Situationen har blivit ännu krångligare av att installationen av den höghastighetsväxel mellan Eskilstuna och Strängnäs har dragit ut rejält på tiden. Under arbetet har tåg varit tvungna att passera stråket mycket långsammare än vanligt.
– Det får följdeffekter på hela systemet. Tågmöten kan bara ske på platser där det finns dubbelspår inlagt, vilket kräver mer eller mindre exakt tidshållning. Den kan inte hållas med de här små förseningarna, säger Katarina Myrberg.
Finns det någon plan från ert håll för att förbättra punktligheten, förutom att vänta på att höghastighetsväxeln står klar?
– Det är inte så mycket vi kan göra. Det vi kan påverka jobbar vi redan med, som att se till att vårt trafikföretag Transdev ska ha tillräckligt med personal och att våra fordon fungerar. Vi hoppas att punktligheten kan förbättras när det här är klart, men det återstår mycket arbete ändå.
Har ni någon nivå som ni räknar som "okej" när det kommer till försenade tåg?
– Hela branschen, inklusive Trafikverket, har ett övergripande mål på 95 procent punktlighet. Det är både vi och alla andra aktörer långt ifrån, så det vi har sagt är att 90 procent är ett mål som är rimligt att ha i närtid. Man brukar säga att når man en punktlighet på 90 procent så upplevs ändå trafiken fungera okej.
För att undvika en upprepning av vinterns katastrofförseningar – som vissa månader var än värre än augusti i år – säger Katarina Myrberg att man både på Mälardalstrafik och Transdev förbereder sig på alla sätt som det går.
– Man ser över både rutiner och processer samt bygger upp ett ordentligt reservlager med fordonshjul och liknande. Det skedde ett ganska stort arbete efter förra vintern där man utökat personalstyrkan i tågdepåerna som jobbar med hjulsvarvningar och andra åtgärder som vi kommer att ha nytta av när det drar ihop sig.
Har du något mer du skulle vilja säga till de resenärer som drabbats av förseningarna under sommarmånaderna?
– Vi är inte nöjda med den här punktligheten. Vi beklagar verkligen hur det har sett ut med förseningar under augusti på stationerna längs sträckan Örebro-Uppsala.