– Jag tycker det är hemskt, säger Strängnäsbon Ann-Marie Sjöberg som stannat till för att fylla tanken.
Sedan priset för drivmedel börjat stiga har hon kört bilen mer sparsamt.
– Man tänker innan man tar bilen, om det är nödvändigt.
På tisdagen inträffade den största prishöjningen hittills på drivmedel, rapporterar TT. Från natten till tisdagen steg priset för bensin med 95 öre och summan landar över 23 kronor på onsdagen. Dieselpriset steg med 1:50 kronor på tisdagen och ytterligare 1,25 på onsdagen.
Nu är dieselpriset över 28 kronor per liter.
Harun Kücük pendlar mellan Strängnäs och Stockholm och tycker att priset bör vara detsamma som för tio år sedan.
– Priset är väldigt högt, det borde sänkas till vad det var förut, säger han och tillägger:
– Det påverkar och begränsar fritiden. Bilar är mitt största intresse, så nu blir det färre bilträffar.
Tidningen träffar honom när han tankar sin bensinbil på OKQ8 i Strängnäs. Där jobbar Nina Andersson som säljchef.
– Priset är alldeles för högt och att det kommer med en sån framfart är obehagligt. Man vet inte var det slutar, säger hon.
Hon har dock inte märkt av en förändring i försäljningen sedan den senaste tidens prisökningar. Det har däremot stationschefen på Circle K i Mariefred:
– Folk kör lite mindre och branschen ser en minskning av drivmedelsförsäljningen, säger Lars-Olof Andersson.
Fredrik Johansson, VD för Din-X som bland annat har tankstationer i Stallarholmen och Läggesta:
– Det är en olycklig situation, framförallt med tanke på att vi just haft en pandemi och att många är på väg tillbaka med att pendla till sina arbeten.
Den senaste tiden har det rapporterats om höjningar vecka efter vecka. Priset har bland annat påverkats av den så kallade reduktionsplikten, som innebär att drivmedelsleverantörer varje år måste blanda i mer biodrivmedel i bensin och diesel.
Den 1 januari 2022 höjdes reduktionen till 7,8 procent för bensin och till 30,5 procent för diesel. Det ledde till att priset på det sistnämnda steg mer än en krona, skriver SVT. Samtidigt sticker priset på livsmedel som används i reduktionen uppåt. Så som rapsolja.
Därtill påverkar energiskatten priset som Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken, i SVT-intervjun säger har ökat betydligt sedan 2008.
Ökningen som vi sett den senaste veckan beror delvis på Rysslands invasion av Ukraina. På måndagen rusade oljepriset på världsmarknaden sedan USA hotat med att införa oljesanktioner mot Ryssland. Därav kostade ett fat Nordsjöolja på tisdagmorgonen 127 dollar. Det är inte långt från alla tiders rekord, runt 140 dollar. En svagare krona gör också importen dyrare.
Fredrik Johansson tycker att en skattelättnad för drivmedel och en minskad reduktionsplikt är nödvändig för att sänka priset.
Samtidigt är reduktionsplikten en del av arbetet mot ett fossilfritt samhälle. Vad tänker du om det?
– Det är svårt att parera dem just nu, men det är ju så att vi är en del av EU och Sverige har alltid varit ett land som är duktigt på miljöfrågor. Men just nu finns det faktiskt förutsättningar där man kanske behöver parera det höga oljepriset med den höga inblandningen av biodrivmedel. Man kanske tillfälligt borde ta ett steg tillbaka. Framför allt tycker jag att man borde parera landsbygden. Jag tror att de lider hårdast av prishöjningen.
Nu flaggar regeringen för ett stödpaket för att lindra prissmällen.