Tom Wigh och hans kollega i grannföreningen Brf Freja har skickat ett brev till Strängnäs kommun.
– Vi skulle vilja ha en dialog med kommunen och att en utvärdering görs, säger Curt Malmquist när tidningen träffar honom och Tom Wigh en gråmulen morgon i slutet av januari.
Klockan är strax före åtta och mörkret övergår så sakteliga i dagsljus.
Vid den här tiden är det fullt av rörelse på Frejastråket mellan Mälarblick och Sundby park. Skolungdom passerar både framför och bakom bussarna samt mellan taxibilarna i samband med av- och påstigning vid och i anslutning till Anunds väg.
Det handlar om barn och ungdomar som går på Karlavagnen, Strängnäs Montessoriskola eller friskolan Asken.
De som inte förflyttar sig på den nya gång- och cykelbanan anländer alltså med bussar och taxibilar.
Det är där Curt Malmquist och Tom Wigh ser ett av flera problem.
– Varken de boendes eller barnens trafiksäkerhet har förbättrats jämfört med i våras, hävdar Tom Wigh.
Han syftar på bussgatan mellan Karlavagnen och Strängnäs Montessori som öppnades kring påsk 2023 sedan frågan stötts och blötts under flera år.
– Alla bussar kommer nästan samtidigt och då korkas vägen igen. Frejastråket är en smal gata där fordon knappt kan mötas, inte blir det lättare på vintern, säger Curt Malmquist.
Där Frejastråket övergår i Anunds väg finns en vändplan.
Att taxibilar, och inte minst privata fordon, stannar till just där retar också upp företrädarna för de båda föreningarna.
– Många medlemmar är oroliga, säger Tom Wigh.
Redan tidigt på Frejastråket finns en skylt som meddelar att endast behörig trafik är tillåten.
– Den efterlevs ju inte om folk åker upp till vändplanen och lämnar barn, säger Curt Malmquist.
– Sedan Anunds väg öppnades används den också av obehörig trafik som genar. Det sker inte minst på helger och ofta är A-traktorer inblandade. Det är väldigt störande, säger Tom Wigh och medan vi samtalar ser vi hur ett fordon använder föreningens boendeparkering som en extra vändplan.
Den besvärliga trafiksituationen i Sundby park har länge varit en het potatis, inte minst i lokaltidningen. Såväl privatpersoner som skolanställda har kommit med synpunkter.
Tom Wigh kan bara konstatera att lösningen inte blev bra för Freja och Oden.
– Vi önskar en bättre övervakning från polis och kommun. Många chaufförer har även svårt att hålla sig till angiven hastighet.
Anders Ekman, stadsmiljö- och servicechef på kommunen, är medveten om missnöjet på Tosterön:
– Men bussgatan fanns sedan länge inritad i detaljplanen, det är märkligt att den inte använts som sådan tidigare.
– Så klart finns det folk som kör för fort och även nonchalerar reglerna om obehörig trafik. Men jag tror inte att det är så många. Däremot kan jag förstå irritationen angående A-traktorer. Generellt sett kan dessa upplevas som störande, fortsätter han.
Har du varit ute och kollat situationen någon morgon?
– Ja, både vi och polisen har varit på plats. Det var inget uppseendeväckande som hände då. Men jag ska prata med polisen igen, det kanske behövs en ny koll.
Fredrik Nätterlund är chef för områdespolisen i Strängnäs.
– Får vi reda på att det finns trafikproblem vid en skola så försöker vi åka dit, säger han.