Strängnäs julmarknad som ett moment 22

På sikt ska Strängnäs julmarknad bli ett gratis evenemang. Men först krävs sponsorer och flera års investeringar.
– Det är synd att inträdet hamnar i fokus, i stället för det bra. Mycket pengar går till välgörenhet, säger arrangören Maria Kjell.

STRÄNGNÄS2009-12-19 06:30

Att Strängnäs julmarknad tar en entréavgift har väckt uppmärksamhet. Maria Kjell känner sig besviken och beskriver det som ett moment 22-problem.

– Man måste göra något bra för att få sponsorer, samtidigt som det krävs sponsorer för att kunna göra något bra. På sikt hoppas vi kunna göra marknaden öppen för alla, men det krävs flera års arbete och investeringar för att uppnå. Andra marknader satsar med statliga, kommunala eller kommersiella pengar. Men jag är den enda privatperson som tar alla risker.

Hon tycker att det är synd att det positiva med julmarknaden lätt glöms bort och vill flytta fokus.

Välgörenhetsorganisationer, UF-företag och föreningar deltar gratis. Marknaden som görs ihop med kyrkan och Rädda Barnen får även all kollekt från luciakonserten.

– Det kostar 40 kronor och då får man ta med hur många barn som helst. När man berättar om allt som ingår i det priset tycker inte folk att det är dyrt. Det vinnande i en julmarknad är att det blir en tradition så att människor åker dit varje år. Men vill man inte gå dit är det ingen som tvingar en, säger Maria Kjell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om